Spillrom
Sjiraffen | 11 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 11 |
Mobilspill
Pågående | 8 801 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
contender | 2014-11-25 17:28 | |
![]() | Hvis vi blir noen uker, får vi med oss ferskenfestivalen. Vi må også få med oss den berømte solnedgangen. Det beste stedet å se på solnedgangen er ute ved kulturhuset, som er et tidligere kullkraftverk. Det er en kjempestor et kjempestort betongbygg med en kjempehøy pipe. Byen var tidligere i år vertskap for et sportsarrangement. | |
bearo | 2014-11-25 18:13 | |
![]() | Det her gikk visst rett vest... | |
bearo | 2014-11-25 18:14 | |
![]() | ...Så då er vi kanskje i Porto Alegre? | |
contender | 2014-11-25 19:04 | |
![]() | Jada. Gratulerer - og god tur videre! | |
bearo | 2014-11-26 03:27 | |
![]() | Då drar vi til ein eksklave som ikkje er ein eksklave, men som praktisk sett kan bli sett på ein eksklave. Byen vi er i er ikkje særleg stor, men godt kjent og eit populært turistmål. Mange cruiseskip legg turen innom denne vene byen med sin festning og murverk. Gjennom 1900-talet hørte byen til tre forskjellige land og riker. Skal du ta bussen fra vår by til hovudstaden i landet, eller nokre av dei andre kjende byane, må du gjennom eit anna land. Der tar sjølvsagt bussen ein pause, til glede for alle. Der er ein anna valuta, så du får kanskje ikkje kjøpt noko, men bevares, ein kan jo krysse av eit land til. | |
Kvilepool | 2014-11-27 19:56 | |
![]() | Fin oppgave, og jeg har vært i Letterkenny og Vladivostok, men ingen av dem stemmer helt. | |
bearo | 2014-11-27 20:27 | |
![]() | No uttaler eg meg uten noko empiri i ryggen, men føler meg rimelig trygg på at vår by har langt fleire cruiseskipanløp enn både Letterkenny og Vladivostok. For å utbrodere eksklaven som ikkje er ein ekslave, så er det i praksis ein eksklave om du held deg på land. Wiki omtaler det som eit av dei mest prominente turistdestinasjonane i eit av dei sju verdshava. Men går ein nærare inn så er det egentlig ei perle i eit av dei sju hav før Amerika kom på kartet. Om dette forvirrar meir enn det hjelp, kan ein kanskje nevne at landet sitt riksvåpen fort er blant dei meir lettgjenkjennelige, og kan gi assosiasjonar til både spel og italienske restaurantar. | |
bearo | 2014-11-27 20:28 | |
![]() | *...ei perle i et ANNA av dei sju hav... | |
contender | 2014-11-28 01:53 | |
![]() | Dubrovnik? | |
bearo | 2014-11-28 03:33 | |
![]() | Jajamensann. "Eksklaven" deler farvann med Bosnias kysttilgang, men ligg landmessig avskjært fra resten av det rødkvite ruterlandet. Dubrovnik med sine bymurse vert kalla Adriaterhavets perle, som igjen ligg i Middelhavet. | |
contender | 2014-11-28 09:14 | |
![]() | Etter å ha reist rundt på mange eksotiske steder i verden, befinner vi oss nå i Norge, i en bykommune som for en del år siden ble utpekt som vekstsenter i sin region. Og innbyggertallet har etter den tid vokst til rundt 13000. Byen hadde flyplass i kommunen fra 1970 til midt på 80-tallet. Da ble flyplassen flyttet til nabokommunen. I byen finnes en skulptur av en fisk og en skulptur av byens multikunstner (maler, tegner og grafiker, samt lyriker og musiker). I Wikipedia står det at kunstneren har deltatt i et populær talentkonkurranse på TV. En annen person som kommer herfra er fast deltaker i et annet underholdningsprogram på TV. En politiker fra denne byen var mange år i rikspolitikken. Han vil nok bli husket som samferdselsminister. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-11-28 12:32 | |
![]() | Kan det være Førde, med tidligere samferdselsminister Kjell Opseth i spissen? | |
contender | 2014-11-28 16:07 | |
![]() | Jada, helt riktig. De andre personene jeg tenkte på var multikunstneren Oddvar Torsheim og pianist i Beat for Beat, Gisle Børge Styve. Ellers har jeg nå merket meg at det er mange NRK-folk som kommer fra Førde: Ingunn Solheim, Håkon Haugsbø, Solveig Barstad og Kristian Elster. De har sikkert Førde-bord i kantina ... Hauk Aabel, far til Per Aabel, kom også fra Førde. Det er det jeg alltid har sagt: Det er mange flinke vestlendinger! | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-11-28 21:20 | |
![]() | Det er jammen sant, contender! :) Kommer tilbake med en ny og spennende reise i løpet av morgendagen. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-11-29 15:14 | |
![]() | Da drar vi videre til en skikkelig storby igjen, dere. Et kjent britisk popband fra 80-tallet kan forbindes med en av bydelene her, hvor berømt politiker satt fengslet i over 20 år. En for oss nordmenn kjent "fugl" har også sunget om en av de store landemerkene her i byen. Et dyr som har sin egen og velkjente park her oppe i nord pryder byvåpenet. Og apropos landemerker. Her finner vi også landets høyeste bygning som byr på en fabelaktig utsikt over hele byen, for her er det relativt flatt hele veien. Et meget kjent "tempel" var i aktivitet her helt frem til noen ganske få år siden, og var helt sentral i en kjent bro året før en curryrett ble oppfunnet her i byen. Her kan man løpe maraton, gå i zoo, eller tusle rundt i den store botaniske hagen som er en av de største i verden. | |
Kvilepool | 2014-11-29 18:20 | |
![]() | Spandau, Ketil, tempelhof? | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-11-29 19:25 | |
![]() | Jau :) God tur videre, Kvilepool! | |
Kvilepool | 2014-11-29 19:51 | |
![]() | Vi forlater Berlin og reiser til en verdensdel mange tyskere har utvandret til. Vi ender opp i en by som er den nest største i sitt land, men likevel ukjent for de fleste av oss. Byens navn røper dens beliggenhet. Selv om vi ikke er i Asia, er en stor del av befolkningen her opprinnelig fra Øst-Asia og Midtøsten. Smugling er digert her. Noen hevder at den svarte økonomien i denne byen er langt større enn den registrerte. | |
Actros | 2014-11-30 11:05 | |
![]() | Sør amarike da? Kansje Rio de Janeiro | |
Cygnus | 2014-11-30 11:20 | |
![]() | Eller Afrika | |