Spillrom
Sjiraffen | 18 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 18 |
Mobilspill
Pågående | 8 808 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
contender | 2014-12-06 11:29 | |
![]() | Morsom oppgave! Jeg har googlet litt og kommet fram til at dette kan være Liepāja i Latvia. Er jeg på rett plass? | |
contender | 2014-12-06 11:29 | |
![]() | Liepaja. | |
contender | 2014-12-06 12:48 | |
![]() | Nå er jeg spent! Jeg googlet "der vinden ble født" og fant en bok med denne tittelen, skrevet av en forfatter fra Latvia som handlet om revolusjonen i 1905. Det kunne jo stemme med familien som kom til Norge i 1907. (Sikkert en spennende familiehistorie ...) Jeg gikk så inn på Google Maps og saumfarte kysten etter havnebyer. (Fergeforbindelser og jernbanespor vises når en zoomer seg inn.) Jeg fant to byer som så ut som havnebyer, begge med badestrender. Liepaja hadde riktig størrelse. For sikkerhets skyld sjekket jeg dette med orgelet - og ja, det er et kjempeorgel der. Når det gjelder midtsommernatts-feiring, minner jo dette om Sverige. Det er kanskje en utbredt skikk ved Østersjøen? | |
Toneeeee | 2014-12-06 15:33 | |
![]() | Så flinke dere er! Ja,de kom via Hamburg til Bergen og ble betatt av byen umiddelbart heldigvis for meg ;-) Boken er skrevet av fetteren til min far og orgelet er et av Europas største! God tur videre da contender........ :-D | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-12-06 15:34 | |
![]() | Morsomt! | |
contender | 2014-12-06 18:44 | |
![]() | Vi setter oss på flyet og reiser til et land hvor de fleste ikke feirer jul. Vi reiser til en by hvor en biskop, som senere skulle bli helgen, virket. Dette er temmelig lenge siden, og den gangen var nok landegrensene annerledes enn nå, slik at denne byen lå i nabolandet. I byen vi skal fram til, bodde det fram til 1920-tallet en gruppe kristne, som stammet fra nabolandet. Innbyggerne i dette kristne samfunnet ble tvangsflyttet til nabolandet - som bytte mot en gruppe mennesker som bodde i nabolandet, men som hadde "vår" nasjonalitet. Helgenen er kjent som barnas beskytter. En gammel barnesang forteller om tre barn som forvillet seg ut i skogen og fikk overnatte hos en slakter. Han fant fram kniven og delte opp barna i små biter og puttet dem i en gryte. Da kom vår helgen forbi. Også han ba om losji hos slakteren. Han ble budt på svineskinke. Han takket nei, for han kjente på seg at det var noe galt med det. Slakteren prøvde å rømme, men "vår" mann skjønte sammenhengen og sa at han kunne bli tilgitt. Vår mann fant tre fingre i gryta, og alle tre fingrene (som kunne snakke) forsikret om at de hadde dat bra i paradiset og at de var velsignet. I andre versjoner av historien vekker vår mann dem til live. Det finnes mange myter og sagn og helgenen. Byen hvor denne mannen var biskop, har et annet navn i dag. Hvor skal vi? | |
Cygnus | 2014-12-06 18:58 | |
![]() | Vi skal nok til Tyrkia - grekere og tyrkere 'byttet land', som du nevner. St Nikolas bidde i Myria/Myra - er det til det området vi skal? | |
contender | 2014-12-06 19:45 | |
![]() | Rett på! Myra er stedet. Navnet er Demre nå. Vi snakker selvfølgelig om julenissen. Han eksisterte også i førkristen tid - og ble fordømt av de kristne - inntil han ble omskapt av de kristne og knyttet til helgenen St. Nikolas. | |
Cygnus | 2014-12-07 11:17 | |
![]() | Litt kaldt å svømme, men vi drar videre til en by som ligger ved en ganske stor og bra kjent elv. Byen har aldri vært hovedstad i landet, men har spilt en viktig rolle på mange forskjellige måter. Kongelige, statskedere, politikere og forsåvidt mange andre mennesker fra hele verden har tilbragt noen år her i sin ungdom. Byens viktigste institusjon er landets eldste av sitt slag. Til slutt: byens navn inkluderer et dyr. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-12-07 12:33 | |
![]() | Oxford? | |
Cygnus | 2014-12-07 12:39 | |
![]() | Ja! Den var kjapp! | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-12-07 13:15 | |
![]() | Det sa bare "pling" i bollen her :) Hvor skal vi reise nå, da? Sol og varme, eller hva? | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-12-07 13:40 | |
![]() | Vi drar videre til en liten havneby på en relativt liten øy. Til tross for at området er sterkt forbundet med charterturisme, er vi her på denne øya relativt skjermet fra nattklubber og hurramegrundt. I dag er havnen her et av flere stoppesteder for faste fergeforbindelser, mens den for drøyt 500 år siden ved flere anledninger var et viktig stoppested for en kjent oppdagelsesreisende. Huset han etter sigende skal ha bodd i står fortsatt i havnen her, åpent for publikum døgnet rundt. Fra havnen kan vi se ut over havet til et kjent landemerke som stiger høyt til værs. Høyt til værs stiger det også på øva vi befinner oss på, selv om den nesten bestandig er skjult av tåke og skyer. Faktisk er mesteparten av øya et eneste stort naturreservat, med fyldig regnskog og et utrolig plante- og dyreliv mellom alt det grønne. Har man flaks, kan man høre noen av de infødte snakke sammen på det lokale plystrespråket her oppe også. Et norsk navn er fremtredende i vår by, både som gatenavn og som blikkfang i og rundt havnen. Selve bynavnet er svært vanlig. Faktisk finnes det hele tre andre byer i samme land som heter det samme. | |
Toneeeee | 2014-12-07 14:48 | |
![]() | Selv er jeg foreløpig helt blank,men gleder meg stort til noen flinkinger finner det ut. Høres ut som et spennende reisemål! | |
Toneeeee | 2014-12-07 15:01 | |
![]() | Er visst ikke så blank likevel,kom på hvor man kan oppleve plystrespråket.......... Har vært på flere av øyene rundt omkring i nærheten, særlig på vinterstid her i Norge da det gjør godt med sol og varme! Går nå i selskap for ikke å komme hjem sent i kveld så overlater gjerne til en annen å følge i kjølvannet fra Columbus :-) | |
contender | 2014-12-07 15:02 | |
![]() | La Gomera? | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-12-07 15:02 | |
![]() | ..og byen er? | |
contender | 2014-12-07 15:04 | |
![]() | San Sebastian de la Gomera | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2014-12-07 15:07 | |
![]() | Hurra! Det er synd å reise herfra, for det er en vakker øy (og det er godt og varmt her i dag), men du finner kanskje et nytt sted hvor vi slipper å dra på oss stilongs og ørevarmere? | |
contender | 2014-12-07 15:54 | |
![]() | Jeg synes Erik er inne på noe der, og vi drar til en paradisisk øygruppe med hvite strender. Her lever de hovedsakelig av fiske og turisme. En republikk med under 1/2 mill. innbyggere. Etter å ha badet og solt oss tar vi oss inn til hovedstaden, hvor en stor moske med gullkuppel lyser imot oss. Her er det bare idyll. Eller? Det er så som så med menneskerettigheter. Trosfrihet eksisterer ikke. Bare muslimer kan bli statsborgere. Norge har uttrykt bekymring over offentlig pisking, særlig kvinner, samt et forslag om at statsministeren skal miste retten til å gjøre om dødsstraff til livstidsdom. Ødela jeg stemningen nå, kanskje? | |