Spillrom
Sjiraffen | 13 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 13 |
Mobilspill
Pågående | 8 808 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-01-04 14:39 | |
![]() | Jeg leter i Storbritannia, jeg. Mye som passer bra med både Canterbury og Norwich her, men jeg finner ikke linken til dette med kongeriket... | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-01-04 14:41 | |
![]() | York!!!! | |
Niillas | 2015-01-04 14:49 | |
![]() | Stemmer - vi er i byen Jorvik der m.a. Eirik Blodøks regjerte nokre få år. God tur vidare! | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-01-04 14:59 | |
![]() | Puh.... Det der var en skikkelig knögelschtübler, Niillas :) Må rett og slett summe meg litt før jeg klarer å reise videre... | |
Cygnus | 2015-01-04 15:57 | |
![]() | Flinke gutter, begge to!! | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-01-05 15:42 | |
![]() | Da skal vi bevege oss til en artig liten by. Det er nærmest for en grenseby å regne, med kun noen få kilometer til det eneste landet som man deler landegrense med. Byen nevnes av en arabisk kartograf allerede på 1100-tallet, og var på denne tiden en havneby. Ganske utrolig, siden den i dag ligger relativt langt fra selve havet. Byen har gjennom historien vekslet på å ligge i de to landene, med siste "eierskifte" for snaut hundre år siden. Et stort norsk selskap er en av de store arbeidsgiverne i byen, med tre fabrikker og over 900 arbeidsplasser. For de som er interesserte i håndarbeid, er byen kjent for sine spesielle kniplinger, og har også en årlig festival for dette. Langt mer kjent er byen for sin årlige musikkfestival, tuftet på både tradisjonell og moderne folkemusikk, som faktisk regnes som en av verdensdelens viktigste i sitt slag. Som en siste kuriositet kan det nevnes at byens gamle vanntårn i dag er omgjort til museum for en av landets mest kjente møbeldesignere. | |
Cygnus | 2015-01-05 18:07 | |
![]() | Jeg kommer på de europeiske stedene som er mest kjent for sin knipling, Chantilly og Bruges?Brugge, og Argentan - men de passer da overhodet ikke! Artig oppgave! Jeg tenker videre! | |
Cygnus | 2015-01-05 18:10 | |
![]() | Er vi Danmark? Tønder kunne passe med grensestatus og kniplinger, men vet ikke om det er norske bedrifter der. | |
Toneeeee | 2015-01-05 18:37 | |
![]() | Jo, ECCO er der. Du er flink du òg Cygnus! :-) Er hun ikke vel Erik........? | |
Cygnus | 2015-01-05 18:40 | |
![]() | Er ECCO norsk? Har aldri lagt merke til det - trodde de var italienske! Takk, Toneeee! :) | |
Toneeeee | 2015-01-05 19:06 | |
![]() | Nå ble jeg ganske så perpleks! Måtte google Ecco for å være sikker i min sak.Godt var det for det viser seg at Ecco er helt og holdent Dansk!! ;-) Og her har vi to tråkket Bergens gater i god tro om at stilig italiensk eller solid norsk fottøy pryder våre puselanker! ;-) | |
Cygnus | 2015-01-05 20:02 | |
![]() | Ja skikkelig komisk, for jeg har nesten bare hatt ecco-fottøy de siste årene, for å unngå såre føtter. Og selvsagt røde gummistøvler, da - plask!!! Nå må vi høre hva Erik 75 sier - vi vet ennå ikke om Tønder er rett! | |
Toneeeee | 2015-01-05 22:10 | |
![]() | ......tipper Erik 75 har god orden på fottøyet sitt så nå ble jeg usikker igjen og googlet meg frem til en annen spennende by kjent for sine kniplinger bla.a nemlig Idrija i Slovenia. Fikk ikke så mye annet til å passe inn etter finlesing av oppgaven,men ble desto sikrere på at du har rett Cygnus, det må være Trønder. Derfra kommer den kjente møbeldesigneren Hans J. Werner og etter et nytt søk ble det klart at det er blitt et møbeldesinermuseum med hans verker i byens gamle vanntårn. Så er jeg tilbake der Cygnus var for lenge siden,før min innblanding, nettopp i gamle Danmark, men fremdeles uten norsk bedrift! ;) | |
Cygnus | 2015-01-05 22:32 | |
![]() | Du skjønner, jeg sjekker aldri google - føler det er mer interessant å prøve selv! Men norske bedrifter i utlandet kan da umulig være så mange? Hvor er du , Erik, spennningen er uutholdelig!!! | |
Cygnus | 2015-01-05 22:32 | |
![]() | Du skjønner, jeg sjekker aldri google - føler det er mer interessant å prøve selv! Men norske bedrifter i utlandet kan da umulig være så mange? Hvor er du , Erik, spennningen er uutholdelig!!! | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-01-05 23:39 | |
![]() | Tønder er korrekt! Men, det er Norsk Hydro som har fabrikker her. Fabelaktig å ta den på kniplingene da, Cygnus! | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-01-05 23:48 | |
![]() | (Beklager sent svar, men jeg fikk besøk på døra som ble værende i timesvis...) | |
contender | 2015-01-05 23:51 | |
![]() | Huff og huff - irriterende med mennesker som tror at vi har tid til å vøre til stede - live! :) | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-01-06 00:25 | |
![]() | He-he... Hyggelig med besøk, da. Uanmeldt eller ikke :) Men, god tur videre, Cygnus! | |
Cygnus | 2015-01-06 12:14 | |
![]() | Takk, Erik75. Jeg var interessert i kniplinger i min ungdom, skjønner du! Så reiser vi videre til en ny by – vi kan ikke svømme, siden byen ligger midt i landet (vel, kunne vel svømt opp elv og kanal!) Bynavnet vekker gjenklang internasjonalt – en kan si at navnet er uløselig knyttet til det urettferdige så vel som det rettferdige. Byen har vært en del av imperier så vel som kongeriker; den spilte i århundrer en viktig rolle i et stort rike, og ble så - motvillig - inkorporert i et kongedømme, men både kongedømmet og byen er nå en del av et annet land. I landet den ligger i, er den for øvrig en relativt liten by, men i Norge ville den bli regnet som en storby! Vitenskap og kunst har vært og er viktige i vår by og en berømt maler kommer herfra og en kan også si at byen har spilt en viss rolle i astronomien. Til slutt – språket i byen er et språk som snakkes i flere enn ett land. | |