Spillrom
Sjiraffen | 18 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 18 |
Mobilspill
Pågående | 8 808 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Niillas | 2015-01-11 01:37 | |
![]() | Takk! Vi kastar oss i havet og sym ei stund før vi stig i land i det som ein gong var den største vinbyen i området. Av ulike årsaker er det ikkje produksjon der lenger, og det kan nok tenkjast at ein del lokale lag og foreiningar er glade for det. Elles tenkjer nok mange av oss på ei svært dramatisk handling som vart utført for å få tak i noko meir naudsynt enn vin når vi er på desse kantar – ei hending mange av oss blir minte om kvar gong vi nærmar oss eit nytt år. | |
Emmas | 2015-01-11 10:35 | |
![]() | Jeg tenker på Grimstad:) Der var det produksjon av vin, og sikkert mange avholdsforeninger rundt om. Terje Vigen dro til Danmark for å få tak i mat til familien. | |
Niillas | 2015-01-11 11:40 | |
![]() | Så rett så rett - og Olafr Havrevold gler oss kvar nyårsaftan med si framføring av Terje Vigen. Eg tenkte på kristelege lag og foreiningar som det jo finst ein del av i dette området - og det er sikkert ein del fråhaldslag også. God tur vidare, Emmas. | |
Emmas | 2015-01-11 13:44 | |
![]() | Noen av dere etterlyste sol og varme, så la oss bare dra fra Grimstad. Bli med til det landet jeg nettopp kom hjem fra! Kanskje klarer du å finne mere nøyaktig hvor jeg var og? Nr. tre av femten. De gamle byene har et folketall på 200 - 600 mennesker. Veiene er dårlige for det meste. Forørkning har i flere perioder ført til vanskelige tider, og befolkningen utenfor landes grenser er langt større enn innenfor. Flere grunner til det opp igjennom tidene. Landet er av de yngre i verden, og veien mot demokrati har dels vært tornefull. Her er det sol, salt hav og behagelig varme som gjelder, så og si hele året. Og takket være turistindustrien har folketallet akkurat her tredoblet seg de siste årene. De reiser hit fordi de får jobb, familene er ofte igjen på hjemplassen. Det er særlig de kilometerlange strendene som trekker turister, eller bølgene for noen. En av de femten har et navn som en kan forbinde med noe de produserer mye av her. Nummer tre, hvor vi er, har fjell på ca. 350m.o.h., og på en klar dag, oppe i høyden, kan en kanskje forstå dette navnet og? En av verdens flotteste strender skal være her, foreløpig uten inngrep av noe slag, men med planer om fire nye hoteller, varer vel ikke den paradisiske tilstanden så lenge. En oppholder seg ikke her uten å bruke ganske mange tanker på det at vi rike kan leve som grever og nyte allverdens godt innenfor murene, mens folk flest har et helt annet liv... | |
Cygnus | 2015-01-11 14:21 | |
![]() | Morsom oppgave, Emmas, men jeg er i mørke ennå! Nye land er ØstTimor og SørSudan, eller er dette landet noe eldre??? | |
Emmas | 2015-01-11 15:06 | |
![]() | Litt eldre. Løsrev seg fra "moderlandet" for ca. 40 år siden. Noe som vel er forholdsvis ungt? | |
Cygnus | 2015-01-11 15:15 | |
![]() | ja det er det - særlig fra mitt ståsted! ; ) | |
Emmas | 2015-01-11 17:01 | |
![]() | Vi opplevde for første gang et værfenomen som formørket himmelen og hindret store fly i å lande på relativt små flyplasser. Fenomenet, i tillegg til tørke, er noe av det som har gjort det svært vanskelig å dyrke så mye her. Her er det ingen farlige eller giftige dyr. Vi undret oss stort på hva geiter, kuer og esler kunne leve av. Vi kan godt bli her en stund! For oss som er glade i å bade i havet finnes ikke bedre sted så lenge flagget er grønt eller gult. Men det må sies at bølgekraft og strøm er sterke og farlige elementer fra tid til annen. | |
Emmas | 2015-01-11 22:04 | |
![]() | Her er det ingen urbefolkning. Folket er en blanding av de som kom og de som etterhvert "mellomlandet" her. | |
Emmas | 2015-01-12 12:09 | |
![]() | En kjent morna-sangerinne kom fra dette landet. (Har forøvrig store problemer med å få opp Ordspill for tiden) | |
Cygnus | 2015-01-12 12:27 | |
![]() | Er du i Cape Verde??? | |
Emmas | 2015-01-12 12:31 | |
![]() | Ja, det er jeg! På Boa Vista:) Hvis du ønsker å forlate dette deilige stedet, så må du ha god tur videre! Sangerinnen er (var) Cesaria Evora, fenomenet var sandstorm fra Sahara. | |
Cygnus | 2015-01-12 16:11 | |
![]() | Vi får dra videre da – til en (havne)by som har tre navn, siden byen har tre hovedspråk (hvert snakket som hovedspråk av ca 1/3 av befolkningen) – to av dem er i slekt. Byen er kjent for mange ting, blant annet et flott fjell, en øy, arkitektur og ikke minst vinproduksjon i omlandet. En Nobelprisvinner ble født her – men bor ikke her, mens to andre Nobelprisvinnere ikke ble født her, men bor her. Vi finner for øvrig statelige statuer av de to siste i denne byen. Til sist, Erik75 ville jo vi skulle holde oss der det er varmt – og nå er det ganske varmt her, men det er ikke alltid varmt. | |
Cygnus | 2015-01-12 20:16 | |
![]() | Staselige statuer, mente jeg - de står forrestn sammen med ytterligere to statuer. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-01-12 20:33 | |
![]() | Hmmm... Siden det er varmt her nå, men ikke alltid, så befinner vi oss vel på den sørlige halvkule, da? | |
Cygnus | 2015-01-12 20:36 | |
![]() | Vi gjør kanskje det, ja ! ;) | |
Cygnus | 2015-01-12 20:58 | |
![]() | Når jeg tenker meg om er det ennå enNobelvinner som hadde et visst forhold til byen vår ! | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-01-12 21:31 | |
![]() | Hoi! Kan det rett og slett være Cape Town? | |
Cygnus | 2015-01-12 22:39 | |
![]() | Absolutt! Statuene på Nobel Square er de fire afrikanske Nobelprisvinnerne: Luthuli - Mandela - med et litt ufrivllig forhold til Cape Town (Robben Island) - de Klerk og desmond Tutu som bor der, litteraturNobel : Coetze! De tre språkene er Afrikaans (stammer fra nederlandsk), Xhosa og engelsk. | |
Cygnus | 2015-01-12 22:42 | |
![]() | Fjellet er Table Mountain og øyen Robben Island. Svøm videre, Erik!!! Og kanskje du bør svømme østover; Capetown har to hav og det indiske hav er varmere enn atlanteren!! | |