Spillrom
Sjiraffen | 13 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 13 |
Mobilspill
Pågående | 8 808 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
contender | 2015-08-24 22:08 | |
![]() | Det var statsministeren og Atene som ledet meg til Aten. De kongelige er jeg ikke så sterk på. Men det var interessant at en prinsesse hjalp jødene under krigen! Oppgaven: I sommer var jeg sammen med noen andre på mc-tur på kontinentet. En dag var vi på veg til en liten badeby ute ved kysten. Da vi hadde 10-12 mil igjen, stoppet vi på en bensinstasjon fordi det hadde begynt å blåse så voldsomt. Trær veltet, søppeldunker kom trillende ut i vegen, og det var vanskelig å kjøre. På bensinstasjonen fikk vi høre at myndighetene hadde sendt ut advarsler til befolkningen og bedt folk holde seg hjemme hvis de ikke hadde viktige ærender. Det var meldt 20m/s der vi skulle. Vi valgte derfor å finne et hotell der vi var (selv om vi hadde bestilt rom i badebyen - det kostet oss rundt tusen kroner ekstra). Vi kjørte forsiktig til nærmeste hotell, som ligger i en relativt liten by, som er en gammel by med gamle koselige murhus og kanaler. I hagene vokste det hortensia og solsikker. Vi koste oss med deilig middag. til dessert fikk vi noe som produseres i byen, eller kanskje i områdene omkring. Det er vel dette produktet byen er mest kjent for. Hvor var vi? | |
contender | 2015-08-25 09:02 | |
![]() | Rådhus fra 1450, ostemarkeder ... | |
Emil1960 | 2015-08-25 13:27 | |
![]() | Er vi i Nederland ? | |
Cygnus | 2015-08-25 15:27 | |
![]() | Eller i Frankrike? | |
contender | 2015-08-25 16:44 | |
![]() | Vi er i Nederland, hvor det i sommer herjet en storm som var den kraftigste på 90 år (mener å huske at det ble sagt). | |
contender | 2015-08-25 17:17 | |
![]() | Korreksjon: Den verste vinden som er målt siden målingene startet 1901 (altså 114 år). Fly ble kansellert, og både jernbaner og veier ble steng pga. at trær lå over veien. En mann omkom da et tre falt over bilen hans mens han var på veien. Det var i slutten av juli. | |
Emmas | 2015-08-25 17:19 | |
![]() | Kan du ha vært i selveste Gouda? Høres uansett ut som noe ble i meste laget når det gjelder spennende opplevelser... | |
contender | 2015-08-25 17:34 | |
![]() | I fjor ble 90 personer arrestert og bøtelagt i forbindelse med en demonstrasjon under førjulsfeiringen med Sinterklas og Zwarte Piet, julenissen og hans assistent. Sinterklas er nederlendernes julenisse og bygger på historien om en spansk biskop. Zwarte Piet framstilles med svart hud, men det er uklart om opphavet til fargen er at skal ha vært av afrikansk opprinnelse, eller om han er blitt svart av å klatre gjennom piper med gaver til barna. Uansett: demonstrantene mener at framstillingen av denne figuren er rasistisk. | |
contender | 2015-08-25 17:36 | |
![]() | Jeg glemte å si at det var i "vår" by at det ble arrestert 90 personer. | |
contender | 2015-08-25 17:38 | |
![]() | Hei Emmas, nå fulgte jeg ikke med! Gratulerer - du er kommet rett fram. Her må du smake på gouda - den finnes i mange varianter ... | |
Emmas | 2015-08-25 17:58 | |
![]() | Nam, nam... Snøsmelting førte til at en elv rev vekk 40m av grunnen under jernbaneskinnene. Derfor ble jeg ble sittende 19 timer og vente på toget i vår nye by. Skaden ble reparert meget raskt, ikke fordi turister, som meg, skulle komme frem, men fordi det passerer utallige godstog hver dag, noen med 126 vogner. Det gjorde imidlertid at jeg fikk studert denne byen litt. Byen er en del av det en ser om en fullfører en reise mange drømmer om, særlig mc-folk, tror jeg. Høyde over havet: 2000 m. Furuskog. Største by i den nordlige delen i sin delstat. I 1884 ble det bygget et observatorium her. I 1930 ble det gjort en stor, spennende oppdagelse her. Byen har navn etter en spesiell flaggstang, faktisk... | |
Cygnus | 2015-08-25 18:47 | |
![]() | Da må du nesten ha vært i Flagstaff Arizona, Emmas, eller hva? Du har vært savnet!! | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-08-25 18:48 | |
![]() | Jeg tror fordundre meg du refererer til min store helt Clyde Tombaugh som i 1930 oppdaget alles tidligere favorittplanet Pluto fra Lowell-observatoriet utenfor Flagstaff, Arizona! Og hvis jeg husker teksten riktig, så er vel byen også nevnt i sangen Route 66! | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-08-25 18:49 | |
![]() | Dæven dundre, Cygnus! To sjeler, en tanke! Gratulerer, ditt mentale fartsvidunder! | |
Cygnus | 2015-08-25 19:23 | |
![]() | Flattery will indeed get you very far, Erik - kan jeg be deg fortsette tråden? Jeg har kjempemye å gjøre ferdig i kveld og imorgen ingen anledning overhodet! | |
Emmas | 2015-08-25 19:52 | |
![]() | Jada, Cygnus, du var først på. Hyggelig å være savnet! Etter USA har jeg vært ganske lenge i no-net-land. Herlig det og! En av dere reiser oss videre! | |
Cygnus | 2015-08-25 20:07 | |
![]() | Erik, please?? | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-08-25 20:09 | |
![]() | Ålræit, da. Skal prøve å finne et sted vi ikke har vært før. | |
Cygnus | 2015-08-25 20:21 | |
![]() | My hero! Tusen takk! | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-08-25 20:45 | |
![]() | Da tar vi på oss svømmeføttene og legger ut på den lange ferden over sjø og land igjen. Vi ankommer til slutt en kystby som i dag er mest kjent som reisemål for solhungrige sommerturister, selv om landet byen ligger i langt i fra forbindes med dette, og et av byens hoteller har vært parodiert med stor suksess på fjernsynet. En av kriminallitteraturens mest kjente forfattere ble født her, men dessverre er huset i dag revet. Byen kan imidlertid skilte med å ha hatt både OL-øvelser for noen år tilbake, og her et hulesystem rett utenfor byen hvor man har funnet noen av de aller tidligste spor av moderne mennesker på disse breddegrader. | |