Spillrom
Sjiraffen | 17 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 17 |
Mobilspill
Pågående | 8 808 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Egentia | 2015-10-31 11:05 | |
![]() | da er vi vel mellom Paris og grensen til Belgia.... | |
AaseB | 2015-10-31 11:33 | |
![]() | Nei, den "reisen" tok han senere samme året. | |
Egentia | 2015-10-31 13:02 | |
![]() | Da vil jeg tro det er Castellane ? | |
AaseB | 2015-10-31 13:27 | |
![]() | Det er helt rett! Napoelon dro ikke bare over alpene med sin hær, han rømte også fra fangenskap på øya Elba og dro gjennom denne byen mot Grenoble for å styrte Ludvig den 18. Notre Dame du roc står på toppen av sitt kapell og ser utover byen. De sporty turistene vi treffer er som regel på vei mot Gorges Verdon, europas største canyon (?), der det finnes plenty av rafte- og klatremuligheter i den turkise elven Verdon og de bratte fjellsidene rundt. De selger lavendelduftende såper i omtrent hver eneste butikk i byen. God tur videre! | |
Egentia | 2015-10-31 15:37 | |
![]() | Den var ikke lett. Men vi reiser videre - Vi skal til et sted som har fått navn etter en mann som forsvant der. Verken mannen eller stedet er spesielt kjent. Stedet er stort, 155000 km2, men her er det ikke mange som bor. Ugjestmildt er det her. Stedet begynner med en sjø som ikke er en sjø veldig ofte, og har da fått navn som en skuffelse. Et ukjent folk vandret ut herfra og var nok den siste ukjente stammen i dette landet. | |
Cygnus | 2015-10-31 17:55 | |
![]() | Det høres nesten ut som om vi er på grønland. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-10-31 19:29 | |
![]() | Nja... Jeg er et helt annet sted, Cygnus. Tror jeg har sirklet inn utgangspunktet her, men er usikker på dette konkrete stedet, så her må det nok googles litt før jeg slipper løs gjetningene. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-10-31 19:42 | |
![]() | Hmmm... Nå har jeg sirklet rundt Lake Disappointment i Australia med NAFs Store Veibok og Gyldendals Reisetips for den australske villmarken 1977, men jeg finner ingen steder som passer beskrivelsen her... Det er kanskje feil utgangspunkt iallefall? | |
Egentia | 2015-10-31 20:36 | |
![]() | hehe, Erik du er rett ved....det er den 5. største i dette landet. | |
Cygnus | 2015-10-31 20:46 | |
![]() | Tenk at jeg av alle ikke klarte å komme meg til Australia!! Skuffelse!! ;) | |
Egentia | 2015-10-31 21:14 | |
![]() | Tror heller ikke det er noen veier her Erik - | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-10-31 22:36 | |
![]() | Jeg skjønner nok ikke helt hva slags sted vi skal til, tror jeg? Er det en by/tettsted? En nasjonalpark eller en ørken? | |
Egentia | 2015-11-01 00:01 | |
![]() | Det siste du sa - husk at det er et stort område. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-11-01 03:13 | |
![]() | Gibson-ørkenen da? | |
Egentia | 2015-11-01 08:51 | |
![]() | Det er korrekt. Gibson ørkenen ble navngitt etter Alfred Gibson, som forsvant her i 1874. Etter en lang tørekperiode i 1984 kom en gruppe Pintupi folk ut fra ørkenen og tok kontakt med omverdenen for første gang. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-11-01 12:36 | |
![]() | Du verden. Vel, da holder vi oss på den sydlige halvkule, og besøker en by som er kjent under mange forskjellige navn på hvert sitt språk i området. Byens offisielle navn fikk den da landets første president oppkalte den etter sin far. Selv om vi befinner oss i en "nesten-millionby" og landets de facto hovedstad så ligger vi langt fra kysten. Men, ikke langt fra landets største by, som ligger bare en 5-6 mil syd for oss. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-11-01 12:51 | |
![]() | Ja, og så glemte jeg jo et viktig hint : Byen er kjent for sine mange trær som gjør byen blå/lilla i blomstringsperioden, sett fra den nærliggende fjellkjeden. Dette har også gitt byen et kallenavn basert på trærne som er plantet her i enorme mengder. | |
Cygnus | 2015-11-01 13:02 | |
![]() | Har du tatt oss med til Afrika, Erik? Jeg tipper du er i Pretoria - SørAfrika har forøvrig tre hovedsteder!! | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-11-01 13:07 | |
![]() | Nemlig! Men, Pretoria er de facto hovedstaden. God tur videre :) | |
Cygnus | 2015-11-01 14:00 | |
![]() | Vi kan ikke svømme videre, men fly kan vi, til neste sted - en fascinerende by. Den er veldig spesiell på mange måter ikke minst geografisk sett. Fantastisk natur! Høye fjell, deriblant er det ikke så langt til landets høyeste fjell - som er adskillig høyere enn Galdhøpiggen, for å si det sånn! Byen ble bygget for en ganske lang stund siden av erobrere på et sted som hadde vært bebodd av en helt annen folkegruppe, og landet (og byen) har fremdeles innbyggere og språk fra begge disse gruppene og flere andre også. Landets hovedstad er en annen mindre by, men vår by har også en del hovedstadfunksjoner. Hvis vi reiser et stykke vekk fra byen, kan vui komme til en av verdens mest berømte innsjøer. | |