Spillrom
Sjiraffen | 16 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 16 |
Mobilspill
Pågående | 8 753 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
AaseB | 2015-11-09 14:31 | |
![]() | Det kan og er det! Tommy Tokyo utga en sang i 2012 med tittelen Alberta som en protest mot Statoils utvinning fra oljesand i det området. (Den lave oljeprisen har medført at prosjektet ble ulønnsomt og er vel mer eller mindre avviklet nå, så vidt jeg vet. ) Og OL i 1988 foregikk i Calgary. Bon voyage, Erik! | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-11-09 21:25 | |
![]() | Da synes jeg det er på tide med en havneby igjen. Vi skal til et yndet turistmål med behagelige temperaturer og massevis av severdigheter. Her har det vært befolkning siden 1500-tallet, og byen vokste fort frem som en viktig handelsstasjon for området til å bli den 3 største byen i sin verdensdel på 1800-tallet. Herfra gikk det også jernbane så tidlig som i 1839, da som det 5 landet i verden. Flere kolonimakter har erobret vår by og satt sine spor her i form av bebyggelse og arkitektur av ulik karakter. Vår by er også senter i et område hvor U2 spilte en viktig rolle for noen år tilbake. Med nøkler i nord, og griser i sør, ligger vår by behagelig til hvor hav møter hav. | |
Cygnus | 2015-11-10 18:15 | |
![]() | Panama ? | |
Emil1960 | 2015-11-10 18:23 | |
![]() | Shanghai ? | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-11-10 18:30 | |
![]() | Cygnus er nærmest. Disse nøklene det refereres til i oppgaven tilhører forøvrig nærmeste naboland i nord. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-11-10 18:36 | |
![]() | (Nærmeste naboland i nord fra vår by, ikke hele landet, får'n vel si.) | |
contender | 2015-11-10 18:54 | |
![]() | Miami. (Key West, Grisebukta ...) | |
Egentia | 2015-11-10 18:55 | |
![]() | Havana ? Med Bay of Pigs og Key West. Får ikke U2 inn her, de var i El Salvador og Nicaragua | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-11-10 19:22 | |
![]() | Havana er riktig! U2 er ikke myntet på rockebandet, men spionflyet som oppdaget russiske atomraketter på Kuba i 1962, og som ble opphavet til det vi i dag kjenner som Kuba-krisen. God tur videre, Egentia. | |
Egentia | 2015-11-10 20:02 | |
![]() | Takk for det Erik, tenkte ikke på bombeflyene.... Vi reiser videre, dette kan nok bli et turiststed, men av andre årsaker. Vi skal til en by som har navnet sitt etter Artemisia vulgaris Ikke et vakkert navn kanskje, ei heller er det en vakker by. Byen, den gangen en landsby, ble første gang beskrevet allerede på 1100 tallet. Den gang for sine gode jaktmarker. Det er ikke en stor by, i dag bor det knappe 2000 mennesker her, men for noen år siden var det c 15000 mennesker her. Byen har lange jødiske tradisjoner, bla senter for Hasidisk jødedom (en fromhetsretning innen jødedommen som oppstod på 1700-tallet), men også flere andre religioner har vært viktige her. Byen har opplevd flere kriser enn de fleste andre steder på jord, og vært under mange lands styre, bla. Polen og Russland. Stalin gikk hard tilverks i byen og tok det meste av jorda og laget sine kollektiv farmer. Det er en kjent by, tror de fleste har hørt om denne og en venn av meg var der sist sommer. | |
Cygnus | 2015-11-11 12:48 | |
![]() | Det kunne jo vært Worms, siden planten du nevner er kalt wormwood - men det må jo være en by i russland eller Sovjet, så det passer overhodet ikke. | |
auau | 2015-11-11 13:37 | |
![]() | Artemisia vulgaris, er såvidt jeg vet, det latinske navnet på Burot. hjelper det? Ikke meg, ihvertfall. | |
Cygnus | 2015-11-11 13:48 | |
![]() | Hmm interessant - det visste jeg ikke. på engelsk heter den altså wormwood eller mugwort. men burot høres ikke russisk/slavisk ut! Interessant gåte eglentia har gitt oss. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-11-11 14:08 | |
![]() | Vi må vel ikke nødvendigvis befinne oss i Sovjet/Russland heller, Cygnus? Polen er jo nevnt her, og det er jo nok av skiftende grenselinjer historisk sett i de områdene. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-11-11 14:10 | |
![]() | ...eller...kan det rett og slett være Tsjernobyl? | |
Cygnus | 2015-11-11 14:17 | |
![]() | Nei jeg tenkte på Polen men ser fra oppgaven at det neppe kan være den - nå er vi spent Eglentia! Tipper Erik har rett!! | |
Egentia | 2015-11-11 17:50 | |
![]() | Erik har helt rett ! Og vi er i Ukraina - Russlands tidligere matfat. | |
Egentia | 2015-11-11 17:51 | |
![]() | The city's name is the same as a local Ukrainian name for Artemisia vulgaris (mugwort or common wormwood, which is чо&am p;#1088;н&# 1086;бl 0;ль or "chornobyl") | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2015-11-11 18:50 | |
![]() | Det var bare flaks og et plutselig innfall som skal ha æren for dette svaret, men en morsom oppgave var det uansett Egentia :) Siden jeg har hørt det skal være fint å sykle i Ukraina, så kan vi like så godt ta sykkelen til vårt neste reisemål. Vi skal denne gang til en aktiv og relativt internasjonal havneby. Byens navn stammer etter sigende fra et gammelt sagn om en kjempe som tok bompenger, selv om det finnes andre som påstår det rett og slett har sammenheng med alle verftene som alltid har vært her i regionen. Opp i gjennom historien har det vært mange herskere over området, men fra 1500-tallet vokste byen frem som en av de ledende havnebyene på kontinentet, og var i en periode kjent som "sukkerbyen" p.g.a. sin store sukkerimport. Senere ble det pepper, sølv og tekstiler som ble de store handelsvarene her. Den dag i dag er dette en viktig havn, og byen er et sentrum for handel med en verdifull sten. Egen flyplass har de også, men her er det liten trafikk da det kun er en 4-5 mil til en av landets hovedflyplasser. Her kan man også oppleve ytterpunkter i vaffelkultur. Både norske vafler med brunost og syltetøy, og den mer lokale varianten som er noe mer søtlig og guffen. | |
Cygnus | 2015-11-12 11:14 | |
![]() | Hmmm - diamanter passer på Amsterdam, men resten passer ikke, tenke, tenke!!! | |