Spillrom
Sjiraffen | 13 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 13 |
Mobilspill
Pågående | 8 788 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Niillas | 2016-02-22 22:07 | |
![]() | Les heller denne versjonen: Vi har komme til ein tettstad som har namn etter tre gardar i området. Her var det ein gong industri, men han er borte i dag. Heldigvis ikkje blåsen i lufta med bulder og brak jamvel om det vel kunne ha hendt. Staden har også ei slags tilknyting til naturleg bulder og brak – eller iallfall namnet på braka - gjennom ei slekt som budde på ein av gardane fram til ein gong på 1700-talet. Ein gong for om lag 40 år sidan kunne ein komma til staden med toget, men så vart traseen lagt slik at passasjerane korkje kjem på eller går av akkurat her. Her kan ein også bade – og fiske - der elv møter fjord. Namnet på ein ynda badeplass her, fortell at dette har vore ein stad der folk har søkt saman tidlegare også. | |
Cygnus | 2016-02-22 22:37 | |
![]() | Ja da er vi kanskje i Akershus, Niillas? | |
Niillas | 2016-02-22 22:40 | |
![]() | Nei - ikkje denne gongen. Men vi er ikkje langt unna, | |
Cygnus | 2016-02-22 22:41 | |
![]() | Hmm - da står jeg fast, tror jeg! | |
auau | 2016-02-22 23:01 | |
![]() | Vi har jo f eks både Østfold og Vestfold å forske i, Cygnus. Men jeg må sove først. God natt! | |
Emmas | 2016-02-22 23:11 | |
![]() | Kanskje det hjelper med lokalkunnskap? Familien Tordenstjerne har visstnok bodd på en av de tre Gullaug-gårdene. På Gullaug lå Dyno (Dyno Nobel) sin sprengstoff-fabrikk. Toget gikk etterhvert i Liertunnellen. På Gihusodden har jeg ikke badet siden FØR Drammenselva ble renset. Men Lierelva kommer også ut her. Her er det også flere typer fisk. Men jeg kan jo ha kommet feil? | |
Niillas | 2016-02-22 23:18 | |
![]() | Det er vel vanskeleg å tenkje seg at ALT dette høver for fleire stader enn Gullaug. Du er på rett plass, Emmas. God tur vidare!. | |
Emmas | 2016-02-23 00:09 | |
![]() | Vi må ha litt luft under vingene! Vi lander i et territorium som huser landets høyeste fjell, nesten 6000 meter høyt. Her er det lange, kalde vintre, og korte, varme somre. En elv har samme navn. Den renner videre gjennom et annet land og ut i havet. Dette andre landet er ikke et land alene. Fra 1984 har det en gang i året, omtrent på denne tiden, foregått en gedigen kraftanstrengelse av forskjellige utøvere. De er ikke noe uten hverandre, disse utøverne. Mange sanne historier, og mange røverhistorier har opphavet sitt her. De mange turistene som kommer i dag, behøver ikke slite som de mange som var her tidligere. I dag er vel gevinsten garantert for de som kommer, det var den ikke i tidligere tider. Men det er ikke sikkert turistene hadde kommet i like store mengder om det ikke var for dem som var her før. | |
akric | 2016-02-23 13:03 | |
![]() | Jeg lurer på om vi ikke skal til Yukon, jeg? Her var det gullrush en gang i tiden, og tøffe tak for graverne. Det arrangeres hundekjøring her også, og i denne idretten er jo ikke utøverne noe uten hverandre ... Fjellet må da vre mount Logan, Canadas høyeste fjell. | |
Emmas | 2016-02-23 15:16 | |
![]() | Du er definitivt på rett plass, akric! God tur videre! | |
akric | 2016-02-23 15:31 | |
![]() | Da flyr vi videre til en vakker by, som har skiftet navn tre ganger på de drøyt tre hundre årene den har eksistert. Tredje gang den den ble omdøpt, var det til det opprinnelige navnet på byen. Navnet gjenspeiler ikke språket innbyggerne snakker, men kommer fra et annet land som har vært en viktig handelspartner for byen opp gjennom årene. Det finnes en by på et annet kontinent og på en helt annen breddegrad som bærer det samme navnet, men denne byen er nok ikke like kjent for oss. Fortsatt er byen vår en viktig handelsby, og er også kjent for sine mange kunst- og kulturskatter. Byen har vært residens for mektige statsmenn og -kvinner. Den er dessuten fødebyen til en som var verdensmester i sin gren for noen tiår tilbake, mens det i dag er en nordmann som kan smyke seg med denne tittelen. En kjent, nordisk dikter er også født i byen vår. | |
akric | 2016-02-23 15:35 | |
![]() | SMYKKE seg, skal det jo være ...:) | |
Cygnus | 2016-02-23 16:11 | |
![]() | Jeg lurer på om den 'andre' byen er i Florida? | |
akric | 2016-02-23 16:41 | |
![]() | Det kan nok stemme, det, Cygnus! | |
Cygnus | 2016-02-23 16:49 | |
![]() | Vel, antar vi er i St Petersburg! | |
akric | 2016-02-23 21:12 | |
![]() | Unnskyld sen tilbakemelding, men det er vi, ja! Tok du den nordiske dikteren? For ordens skyld; det er Edith Södergran. Verdensmesteren var sjakkgeniet Spasskij, og St.Petersburg har, som Cygnus visste, en navnesøster i Florida. God tur videre, Cygnus! | |
Cygnus | 2016-02-23 22:13 | |
![]() | Takk - jeg tenker litt så drar vi videre. Snart begynner jeg vel å slippe opp for plasser jeg har reist til, men den tid den sorg! | |
Cygnus | 2016-02-23 22:42 | |
![]() | Vi skal til en by som har vært hovedstad i mange forskjellige geografiske enheter opp gjennom tidene. Ligger i et område som har vært ganske turbulent og urolig opp gjennom seklene, men er nå ganske rolig. Den politiske situasjonen har endret seg mye siden første gang jeg vandret rundt der, eter en myk overgang, og det har ført til at det nå kommer en god del turister dit, noen vil spesielt nyte en spesiell drikk de har der, andre jakter på kulturopplevelser. En vakker by – der flyter en vakker elv, et slott kneiser på en høyde – og en av broene har samme navn som det gamle og ærverdige universitetet i byen (begge oppkalt etter en mektig konge) – vakker arkitektur. Språket som snakkes her, snakkes også i et naboland, og har mange slektninger rundt om i samme område i verdensdelen. | |
Niillas | 2016-02-23 23:13 | |
![]() | Kan du vera i Praha? | |
Cygnus | 2016-02-23 23:23 | |
![]() | Absolutt - den var visst for enkel! Men desto bedre, så tar du oss med til et spennende sted! | |