Spillrom
Sjiraffen | 12 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 12 |
Mobilspill
Pågående | 8 801 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Cygnus | 2016-02-26 12:10 | |
![]() | Er vi i Italia? | |
akric | 2016-02-26 14:06 | |
![]() | Det stemmer, det! | |
Cygnus | 2016-02-26 14:30 | |
![]() | Antar vi er i Firenze (engelsk Florence)hvor Florence Nightingale faktisk ble født! | |
akric | 2016-02-26 14:38 | |
![]() | Det er helt riktig!:) Fantasy-figuren er kentauren Firenze i serien om Harry Potter, og kunst og vin er vel noe de fleste forbinder med Firenze og Toscana. Ta du oss videre på tur, Cygnus? | |
Cygnus | 2016-02-26 15:39 | |
![]() | Jeg må vel det, men må tenke litt på reiseruten! | |
Cygnus | 2016-02-26 15:44 | |
![]() | Forresten - hvis noen har en interessant ide til reise, må de bare dra av gårde med oss! | |
Cygnus | 2016-02-26 16:42 | |
![]() | Vi drar videre til en by som – som vanlig! – ligger ved en elv, dvs den blir stort sett delt av denne elven. Byen er ikke så veldig stor, men i alle fall blant de største i sitt land, og har og har hatt viktige roller som ikke er avhengig av størrelse – mye makt har vært samlet her, både verdslig og religiøs makt av mange typer – og mange byggverk vitner om noen av disse maktene. Ja, ett av disse byggverkene huser restene av en som var konge, og så ble opphøyet. Vi ordspillere kunne saktens ha litt grunn til å være interessert i denne personen siden han deler navn med noen vi kjenner godt. Byens universitet er landets eldste og huser et klenodium som er ca 1000 år eldre enn universitetet. Til slutt kan det nevnes at noen av verdens mest berømte vitenskapsmenn og kunstnere har bodd og eller vært født her, samt ymse internasjonale politikere inkludert en modig fredens mann. (En av kunstnerne har gitt oss en praktfull kunstnerisk versjon av sitt tidligere liv nettopp her.) | |
akric | 2016-02-26 18:48 | |
![]() | Hmmm. Litt å tygge på her! Må tenke litt ... | |
akric | 2016-02-26 22:23 | |
![]() | Noen av ledetrådene får meg til å tenke på Krakow - byen har en broket historie hva angår makthavere, den har Polens eldste universitet, som dessuten huser verdens første globus, og elva Wisla renner vel gjennom byen. Vitenskaphistorie har byen i rikt monn også. Men denne kongen som ble opphøyet? Og den modige fredens mann? Når det gjelder sistnevnte, tenkte jeg på Lech Walesa, men han er visst ikke født i Krakow ... Si meg, Cygnus, er jeg helt på viddene her? Skal vi til Europa i det hele tatt? | |
Cygnus | 2016-02-26 22:37 | |
![]() | Vi skal til Europa! Husk - en kan bl 'opphøyet' på mange måter! | |
akric | 2016-02-27 00:11 | |
![]() | Ja ... uff, det var vanskelig, dette! Tenker jo på noen som er blitt kanonisert, da, men det er kanskje en annen form for opphøyelse du sikter til her ... Hvor er alle de andre reisevante ordspillere hen, tro!? Om jeg skal klare dette alene, tror jeg nesten jeg må be om et hint eller to til, jeg! | |
Cygnus | 2016-02-27 00:13 | |
![]() | Kanonisering og ordspill ... Hmmm! ;) | |
Cygnus | 2016-02-27 00:14 | |
![]() | Sølv og klenodium | |
Cygnus | 2016-02-27 16:47 | |
![]() | Språket i vår by er i slekt med flere andre språk i regionen, men ett av nabolandene har et språk som overhodet ikke er i slekt med det. Landet har forøvrig ennå en konge, men det tror jeg ikke varer veldig mange årtier til. | |
Cygnus | 2016-02-27 16:49 | |
![]() | Kongen (den nåværende, ikke han som ble opphøyet) har studert ved universitetet i vår by. | |
akric | 2016-02-27 18:26 | |
![]() | Det er jo ikke så mange kongedømmer å velge blant, likevel står jeg litt fast her. Håper på innspill fra flere! Lurer forresten litt på denne kunstneren med "versjon fra tidligere liv". Er dette ment å tolkes bokstavelig, eller er det en kunstner som har bodd her? Tenker isåfall litt på Brügge i Nederland, men det er veldig mye jeg ikke får til å gå i hop likevel ...! | |
Cygnus | 2016-02-27 19:27 | |
![]() | Kunstneren har bodd i byen vår (han er død nå) og han produserte et kunstverk som bygger på hans eget liv. Kunstneren hadde forøvrig sterke relasjoner til Norge, dvs noen norske personer. Den største (trur eg) av vitenskapsmennene har etterlatt seg kraftige spor i en vitenskap, selv om han døde for flere hundre år siden. Alle kjenner navnet hans, og en blomst er oppkalt etter ham. | |
Cygnus | 2016-02-27 19:30 | |
![]() | Ja flere hundre var feil uttrykt - ca 250 år! | |
akric | 2016-02-27 20:10 | |
![]() | Er det Carl von Linne som er vitenskapsmannen? | |
Cygnus | 2016-02-27 20:15 | |
![]() | Ja!!!!!!!! | |