Spillrom
Sjiraffen | 15 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 15 |
Mobilspill
Pågående | 8 753 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Cygnus | 2020-05-25 10:55 | |
![]() | Nå rører du, aran - du foreslo evanger og kinsarvik lenge før det ble sagt at musikkgenren var danseband! | |
Alina1960 | 2020-05-25 11:24 | |
![]() | Store Norske Leksikon : «Danseband musikken som sjanger kom til Norge fra Sverige, hvor den har røtter i folkparktradisjonen fra 1950 årene, og radioens svensktopp» | |
Aran - Ikke medlem lenger | 2020-05-25 11:26 | |
![]() | Ja ja. sånn er det. Men det er da i dagens situasjon mye dansebandmusikk i Norge . | |
Aran - Ikke medlem lenger | 2020-05-25 11:28 | |
![]() | Danseband på sitt beste : www.youtube.com/watc...X7 wNweO7fs | |
bris1 | 2020-05-25 11:59 | |
![]() | Nå bikker Aran helt over i pur glede! | |
Ordputter - Ikke medlem lenger | 2020-05-25 13:33 | |
![]() | :o) | |
Aran - Ikke medlem lenger | 2020-05-25 13:43 | |
![]() | Så da vet vi hvor Tiram/MOnsiPonsi har slekta si. Skånevik. | |
MonsiPonsi - Ikke medlem lenger | 2020-05-25 13:52 | |
![]() | Ja, i dag blir det saltdalslefse og flagget til topps hos Aran :-) Men nei, Aran, jeg er kun født der, har aldri bodd der, og har ingen slekt der heller. Men hvor blir det av PederPeder? Hvis han ikke kommer opp med ny oppgave, ser jeg meg nødt til å lage en til ;-) | |
Cygnus | 2020-05-25 13:56 | |
![]() | Hva het stranden?? | |
MonsiPonsi - Ikke medlem lenger | 2020-05-25 13:56 | |
![]() | Peparen. Ligger rett ved ferjekaien. Idyll. | |
PEDERPEDER | 2020-05-25 19:01 | |
![]() | Da kommer oppgaven vi skal nordover, nord for polarsirkelen På dette stedet fant noen lokale fiskere noen skibbruddne middelhavsfarere som etter litt ruskevær lengre sør hadde måttet gå i livbåtene og havna til slutt her. (mye svinn underveis så de var bare et fotballlag uten innbyttere da de ble funnet) Siden dette var i Før-Columbus tid var det skralt med offentlig kommunikasjon sørover, neste båt var vel satt opp på våren en gang så de ble i bygda som gjester i noen måneder. Da de langt om lenge kunne ta fatt på reisen sørover fikk de med seg rikelig med veimat, så mye at de antagelig hadde litt igjen da de igjen var hjemme ved Middelhavets strender. Dette fikk store konsekvenser for stedet vi er ute etter og det har siden vært tette bånd mellom stedet og hjemlandet til de uheldige sjømenn. vel hjemme skrev de om sitt opphold hos de innfødte i rosende ordelag og teksten eksisterer den dag i dag. ellers kan det nevnes at det kan påtreffes et menneske her som virker å være konstant blid, ikke rart, all den tid hun har flytta fra et sted der ingen kunne tru at nokon kunne bu og BÆ var det vanligste argumentet i samtaler. | |
MonsiPonsi - Ikke medlem lenger | 2020-05-25 19:13 | |
![]() | Tenker at vi skal til Røst? Der kunne jeg tenkt meg en tur selv. | |
bris1 | 2020-05-25 19:15 | |
![]() | Her ringer ei bjelle hos meg. Tenkte først på Gryllefjord på Senja, hvor spanske sjømenn etter sigende oppholdt seg etter forlis. Men det var også et italiensk skip som forliste utenfor Røst, og blant mannskapet var en adelsmann, Querini. Det ble skrevet en opera med ham i hovedrollen, og jeg tror den ble oppført i Lofoten et sted. Damen med sauene klarer jeg ikke å plassere. Men jeg foreslår Røst. | |
PEDERPEDER | 2020-05-25 19:16 | |
![]() | vi skulle til Røst ja.. | |
bris1 | 2020-05-25 19:31 | |
![]() | Gratulerer til Monsi. Men kan du si noe om den blide damen, PP? | |
MonsiPonsi - Ikke medlem lenger | 2020-05-25 19:37 | |
![]() | Ja, kan du det PP? Jeg vurderte bobiltur til Nord-Norge i fjor sommer, men et beinbrudd ødela for det. Røst sto på lista mi over reisemål for jeg tenkte det var litt eksotisk, og leste om endel om stedet da. Kanskje i sommer? Vi får se. Jeg skal lage en ny oppgave. | |
PEDERPEDER | 2020-05-25 19:38 | |
![]() | Kari-Anne på Røst, en jente det har vært to sesonger om på nrk. Hun var for lenge siden med i "der ingen skulle tru at nokon kunne bu", der hun bodde alene på en fjellhylle-gård på Vestlandet. | |
MonsiPonsi - Ikke medlem lenger | 2020-05-25 19:47 | |
![]() | Da reiser vi sørover igjen, til et lite sted med ikke særlig mange innbyggere, men har likevel flere innbyggere enn Skånevik og Røst til sammen. Vi snakker dype, mørke skoger. Nettopp skogen har vært sentral for stedet. Innbyggertallet er som sagt ikke all verden, men hvert år kommer det en god del mennesker dit, for en periode. Det er to årsaker til det. Hadde vi tatt disse menneskene med, ville stedet kommet gunstig ut demografisk sett og befolkningspyramiden ville sett lovende ut for framtiden. | |
MonsiPonsi - Ikke medlem lenger | 2020-05-25 19:50 | |
![]() | Litt ekstra info: En (over-)ivrig forumskribent bodde på stedet en gang i tiden, men ikke særlig lenge. Ordspilleren holdt jo nesten på å fryse i hjel, men gjorde det ikke, men rapporterte ofte om kuldeforholdene der til familie og venner. | |
Alina1960 | 2020-05-25 19:54 | |
![]() | Kommer de til stedet for å fiske laks? | |