Spillrom
Sjiraffen | 16 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 16 |
Mobilspill
Pågående | 8 808 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
PEDERPEDER | 2021-01-26 23:35 | |
![]() | Saarland var i en 15 års periode etter 1. verdenskrig under Fransk og Engelsk kontroll men spratt tilbake til Tyskland i 35, akkurat tidsnok til å bli på tysk side i neste krig, hvor det også gikk skeis og de ble så en slags autonom republikk under fransk herredømme frem til ny folkeavstemning midt på 50 tallet. Saarland hadde en liten periode landslag i fotball og spilte i en VM kvalifisering, hvor en av de to motstandere deres var Norge. (komisk nok var den andre motstanderen Vest-Tyskland) | |
AaseB | 2021-01-26 23:53 | |
![]() | Aha, et skikkelig lykketreff i et VM der, altså! ;) Takk! | |
AaseB | 2021-01-29 18:39 | |
![]() | Nå drar vi temmelig langt vekk fra stedet der Saarens kurér ble spilt inn (ja, det er fredag), og til en by som har et ganske annet klima. Her har det bodd folk i flere titalls årtusen. Landskapet rundt byen ble, etter tradisjonen, bl.a. skapt av larver, ville hunder, to søstre og reisende gutter. Et kjent landemerke har denne byen som sin næreste større by. Byen hadde et ganske annet navn fram til for ca 90 år siden da «siviliserte» mennesker endra det slik at det ble enklere å uttale for dem selv. Det har vel vært noe uvanlig å kalle opp byen etter noen slik som det ble gjort her. Men navnet på byen er en bagatell i forhold til andre endringer som ble innført. Det har kommet mange reisende hit i forskjellige ærend i årene etterpå det og byens befolkning består i dag av et rikt utvalg av innvandrere. Når jeg hører navnet på denne byen forbinder jeg det helst med en bok jeg leste på 80-tallet. Kortversjonen av byens navn, derimot, gir meg (naturlig nok)en del flere assosiasjoner, f eks til en nobelprisvinner i litteratur, en slager på 80-tallet og et lite menneske som snubler ned i et hull i jorda. | |
Cygnus | 2021-01-29 21:10 | |
![]() | De som laget landskapet - åoenbart australsk (aborigine) tenking. Og må være Alice Springs - Alice Munro, Alice in Wonderland. Eller? | |
AaseB | 2021-01-29 22:47 | |
![]() | Helt riktig! God tur videre! | |
Cygnus | 2021-01-31 22:59 | |
![]() | Hjælp! Glemte meg helt bort! | |
Cygnus | 2021-02-01 11:12 | |
![]() | Vi skal til en kjempestor by som har hatt og har sin del av ufred og uro, men som er vakkert plassert i et landskap med en fin havn, mange øyer og en stor elv med et navn som kan få en til å tenke på smykker. To språk er viktige, hvorav det ene er morsmål for majoritetsbefolkningen. Mange steder i byen (bl a et lite ‘fjell’ hvor en kan reise til topps med en liten bane) er oppkalt etter en dronning fra et helt annet sted i verden. Apropos kongelige aspekter - en prinsesse ble født her, men ble prinsesse da hun flyttet herfra. Og en av filmens store ‘dronninger’ spilte i en film hvor byens navn var en del av tittelen. Kan ikke komme på noe norsk å fortelle om unntatt at det finnes en norsk skole her. | |
AaseB | 2021-02-01 20:12 | |
![]() | Er det veldig merkelig å tenke på Sør-Amerika her nå? | |
Cygnus | 2021-02-01 20:20 | |
![]() | Nei det er ikke merkelig, men det er dessverre feil! | |
Cygnus | 2021-02-02 14:52 | |
![]() | Det at stedet har sånn fin naturlig havn (forøvrig oppkalt etter en dronning), er gjenspeilet i navnet på byen - som er derivert fra det mest brukte språket. | |
PEDERPEDER | 2021-02-02 18:08 | |
![]() | Hong Kong? | |
Cygnus | 2021-02-02 20:33 | |
![]() | Ja det er (selvsagt) riktig! Filmen var Grevinnen av Hong Kong med Sophia Loren. Orinsessen - nå degradert til grevinne, tror jeg - Alexandria, var gift med Danmarks dronnings nesteldste sønn. Victoria Harbour og Victoria Peak, etter dronning Victoria. Språkene: kinesisk (Cantonese) og engelsk. Begge er offisielle språk (Hong Kong var jo britisk kronkoloni til 1997) | |
PEDERPEDER | 2021-02-07 16:32 | |
![]() | Da flyr vi videre til en by som er på over 1 mill innbyggere og hovedstaden i et land som sjelden stjeler mange overskrifter. som så ofte er tilfellet var det å bli "oppdaget" en katastrofe for de lokale her , et folk som ikke oppfant kruttet, men var langt fremme ang, mye annet. Når det gjelder en av landets presidenter så sto en nordmann bak startskuddet i prosessen som til slutt endte med at vedkommende ble president. En hendelse oppsto i denne byen på tidlig åttitall og styresmaktene valgte en meget lite diplomatisk måte å løse denne på, dette førte til at forholdet til et slags "moderland" ble meget anstrengt. | |
AaseB | 2021-02-07 20:17 | |
![]() | Jeg tenker at det landet vi skal fram til tidligere har tilhørt dette moderlandet, fram til f eks 1989. At det er en av alle de mindre statene som tilhørte Sovjetunionen. ER jeg inne på noe her, eller helbom? | |
PEDERPEDER | 2021-02-07 20:18 | |
![]() | godt tenkt men er nok en helbom, moderlandet er lengre tilbake i tid.. | |
Cygnus | 2021-02-07 21:14 | |
![]() | Da er det muligens til SørAmerika vi skal? | |
PEDERPEDER | 2021-02-07 21:21 | |
![]() | Vi skal ikke dit | |
Cygnus | 2021-02-08 17:33 | |
![]() | Da bare MÅ det være Afrika et sted? | |
PEDERPEDER | 2021-02-08 19:07 | |
![]() | Ikke Afrika heller | |
Cygnus | 2021-02-08 20:46 | |
![]() | Jeg har en følelse av at moderlandet ikke refererer til en kolonimakt - men hvis det gjør det, gjenstår Asia og Nord-Amerika! Eller? | |