Spillrom
Sjiraffen10
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede10
Mobilspill
Pågående8 944

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
bris12018-11-02 19:31
Antall innlegg: 2594

Jeg tror Hareide gikk for fort fram, og at han ikke brukte tilstrekkelig tid til å forberede eget parti på at han ønsket å skifte retning. Mange følte seg tatt på senga. Personlig er jeg fornøyd med resultatet. Det er likevel mye som gjenstår før vi har en flertallsregjering, så jubelen får vente ;-)
 
epleskall - Ikke medlem lenger2018-11-02 19:35
Antall innlegg: 235

Det tror jeg også, Bris1, at han gikk for fort fram, at det kom for brått på krf-erne .
Og at det opplevdes som et solo-show. Mulig resultatet hadde blitt annerledes med en prosess over tid. Hvem vet.
 
Tom-Tom - Ikke medlem lenger2018-11-02 19:44
Antall innlegg: 314

Hele prosessen har jo fremstått som totalt amatørmessig over hele linja i tillegg.
Jeg tror ikke jeg kan huske et annet parti som har hatt så mye støy rundt valg av delegater til et landsmøte, f.eks.

 
kuami2018-11-02 20:39
Antall innlegg: 585

Det blir jo spennende å se hvilke statsrådposter de vil ha, og om partiet går dukken.
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-11-02 21:19
Antall innlegg: 11608

..og om de i det hele tatt lykkes i forhandlingene om å bli en del av regjeringen?
Tipper FrP ikke er villige til å gi stort på flere av områdene som er viktige for KrF, f.eks.

Det kan kanskje sågar ende med at FrP går ut av regjeringen, og i stedet overlater plassen til til KrF, for så å kunne hamre løs fra opposisjon igjen frem til neste stortingsvalg?

 
abelon - Ikke medlem lenger2018-11-02 21:29
Antall innlegg: 1807


Men ingenting er avgjort. Hvordan få Frp og Krf til å gå hånd i hånd...
Jeg tror og håper at det ikke er mulig. Krf lovet velgerne at de ikke skulle gå i regjering med Frp; nå bryter de løftet.
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-11-02 21:30
Antall innlegg: 1807


Ja, kanskje Frp "ut av rekka går" ?
 
Erik75 - Ikke medlem lenger2018-11-02 22:41
Antall innlegg: 11608

Etter å ha hørt uttalelsene til nestleder Ropstad i kveld, så vil jeg nok heller sette pengene mine på at de ender opp med å forbli i opposisjon.

Man har sannelig frekkhetens nådegave når man ligger på rundt 3% på meningsmålingene, og så krever "betydelig gjennomslag" for å gå inn i regjering.

 
abelon - Ikke medlem lenger2018-11-03 00:21
Antall innlegg: 1807


De er så små nå, men har jo vært mellomstore før; så de har kanskje mer det "bildet av" partiet med seg. Ser seg selv som større enn de er...
Er det noen mulighet for at Erna heller vil ha med Krf enn Frp? Og håpe at de skal vokse seg store... - Med fare for et frittgående Frp; som Erna har uttalt; (altså hvis de ikke er i regjering). Erik, du som er Ordspills politiske kommentator; synes du det var "pent" sagt? Hvis Erna kunne slippe Frp i regjering, så ville hun kanskje heller ha dem "frittgående"!
 
Tom-Tom - Ikke medlem lenger2018-11-03 16:00
Antall innlegg: 314

Leser at det er langt flere som melder seg inn i KrF enn det er som melder seg ut nå etter at det ble avklart hvor de hører hjemme.
 
bris12018-11-03 16:28
Antall innlegg: 2594

Vurderer dag samme, Tom-Tom
 
bris12018-11-03 16:29
Antall innlegg: 2594

Det samme, skulle det stå.
 
berita2018-11-03 17:21
Antall innlegg: 848

Betyr det at du vurderer å gjøre det samme som dem som melder seg inn i KrF nå? I så fall, og hvis du ikke har noe imot å fortelle det, vil jeg gjerne høre hva som veier så tungt for deg at du kan tenke deg å gjøre det. Er det en privatsak, så er det selvfølgelig OK!
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-11-03 18:34
Antall innlegg: 1807


I Rogaland er det visst flere som melder seg inn enn ut; og det er jo ikke overraskende. De som vurderer å melde seg ut (andre steder i landet) vil nok vente for å se om det bli regjeringssamarbeid eller ikke. Noen melder seg ut i ren protest nå; men det er jo like greit å vente for å se om det faktisk blir noe av samarbeidet. Men, løftet om å ikke regjere med Frp har de brutt; og da mister de nok etter hvert mange som vil mer til venstre.
 
bris12018-11-03 18:37
Antall innlegg: 2594

Det er veldig mange grunner til det. Jeg har alltid stemt borgerlig, og har stemt ved alle valg siden jeg fikk min stemmerett for 49 år siden. Jeg ønsker ikke en sosialistisk regjering. At halve KrF nå gråter og enkelte er redde for at Listhaug dukker opp som statsråd igjen (Simen Bondevik) regner jeg med er en utladning etter kjøret den siste tiden. Jeg er for tiden ikke medlem i noe parti, og tenker at det for en med mitt ståsted i politikken kan være taktisk lurt å melde meg inn i KrF.
Har møtt mye motstand når jeg tidligere har gitt uttrykk for at FrP burde få sjansen til å være med å ta ansvar og ikke alltid være i opposisjon. Utgangspunktet har vært det enkle faktum at de har et stort antall velgere bak seg, og hvem er jeg om jeg skulle overse dette? Det betyr ikke at jeg er henrykt tilhenger av FrP, men mitt inntrykk er at partiets statsråder gjør en god jobb, med noen unntak. Jeg håper at en ny regjeringssammensetning kan være med på ytterligere å "dempe" utspill som de vi har sett fra både Listhaug og Sandberg. Og - å ha en flertallsregjering er absolutt å foretrekke uansett hvilken fløy man tilhører.
 
kuami2018-11-03 19:34
Antall innlegg: 585

Klokt resonnement, bris1. Partier som er med i en koalisjonsregjering må ta mer ansvar enn de som ikke deltar. Dessuten får de jo vist hva de står for i praksis. Politikk er det muliges kunst, hvilket man jo bør få vist i praksis (eller motbevist). Og ja, en koalisjonsregjering vil måtte finne minste felles multiplum, og blir således mer moderat enn det enkelte parti.
 
berita2018-11-03 20:18
Antall innlegg: 848

Takk for svar, Bris. Jeg har aldri vært medlem i noe parti, men da jeg var ung og overkristelig (nytt ord, laget nå) vestlandspietist, stemte jeg på KrF, men det er leenge siden nå, hadde nesten lyktes i å fortrenge det. Er ikke særlig religiøs lenger og tenker at politikk og religion ikke bør blandes i et parti. Jeg stemmer alltid, men aldri på KrF eller noen lenger til høyre enn dem. Håper du og kuami har rett i at KrF vil bidra til å moderere de mest ytterliggående (min langt fra objektive mening) politikerne som får plass i ny regjering - hvis de blir enige, da. Jeg håper sterkt at de klarer å holde Listhaug utenfor, men tror det ikke.
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-11-03 21:30
Antall innlegg: 1807


Ytre Høyre her i Norge har vært ganske "vennlige". Men nå som USA har valgt en president som har splitt og hersk som sine slagord, og enkelte sjeler i Frp foreslo ham til Nobels Fredspris, da kjennes avstanden til Frp uoverkommelig stor. Og Listhaug har ikke vært noe hyggelig bekjentskap... Så alt dette negative har kommet på toppen av at det politiske budskapet deres, som jeg i svært liten grad deler.
Erna Solberg ønsker ikke et "frittgående" Frp. Enig i at Frp på mange måter har hatt godt av å være i regjering; men foretrekker dem "frittgående". Jeg meldte meg inn før Hareides tale, og boka kom ut. Hadde på følelsen av at han ville mot venstre, og jeg fikk rett! Men akk, de vendte ham ryggen "de blå"; så alle vi som ville være med fordi han ikke ville mot høyre, vi forsvinner i solnedgang...
 
berita2018-11-03 21:58
Antall innlegg: 848

Melder du deg ut igjen, nå da, abelon?
 
abelon - Ikke medlem lenger2018-11-03 22:00
Antall innlegg: 1807


Nei, men hvis de går inn i regjering med Frp gjør jeg det, for det er ikke i den retningen jeg vil.
 
Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?