Spillrom
Sjiraffen | 18 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 18 |
Mobilspill
Pågående | 8 808 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
leonella | 2012-10-09 22:37 | |
![]() | Celle i Tyskland ? her var stor togulykke i 1998 | |
leonella | 2012-10-09 22:38 | |
![]() | Dronning Caroline Mathilde av Danmark-Norge ligger her | |
contender | 2012-10-09 22:59 | |
![]() | Det stemmer! Caroline Mathilde, gift med Christian VII som var syk, hadde et forhold til hans livlege Struense. Hun ble forvist til Celle, hvor hun bodde på slottet. Hun døde 23 år gammel. Det er reist et monument over henne i byen. | |
leonella | 2012-10-09 23:08 | |
![]() | Skal legges, så ny oppgave må vente....hvis noen har noe klart er det flott | |
Snømannen | 2012-10-09 23:24 | |
![]() | Alle er klar over at hvis han hadde gått vest, sør, øst hadde svaret vært Østpolen? | |
baremeg60 | 2012-10-09 23:29 | |
![]() | Har lært at han gikk sør, øst, nord - og så er spørsmålet hvilken farge det var på bjørnen han fant da han var tilbake i leiren.. | |
Snømannen | 2012-10-10 08:51 | |
![]() | Joda men det er ikke is på nordpolen lenger. Så du kan ikke sette opp telt der mer. | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2012-10-10 15:34 | |
![]() | Et av landets eldste steder, selv om det opprinnelig lå i et annet land. Kjent for sitt universitet og fra eldre tid også et betydelig religiøst og kulturelt senter for regionen. Fra dette trivelige stedet kan man sågar ta toget direkte til landets tre største byer, selv om det ofte benyttes sykkel i området. Fra den sentrale parken kan man også tusle innom den relativt imponerende domkirken fra 1100-tallet med sitt nyrestaurerte astronomiske ur. Fortsatt brennes det luer her i slutten av april, selv om det nok var mer av det tidligere. Hvor skal vi? | |
Snømannen | 2012-10-10 15:41 | |
![]() | Lund? | |
Erik75 - Ikke medlem lenger | 2012-10-10 15:42 | |
![]() | Jepp. Den kom kjapt! | |
leonella | 2012-10-10 19:36 | |
![]() | Vi skal til en folkerik by som er bygget på en øy, selv om deler av byen har spredt seg over til fastlandet. Orginalt spredte byen seg over flere øyer som har vokst sammen. Byen, så vel som landet for øvrig har hatt flere herskere før de ble et eget land. Byen har også endret navn. Navnet skal stamme fra mor. Byen vokste kraftig på midten og slutten av 1800-tallet, mye takket være den industrielle revolusjonen og strategiske plassering. Faktisk var det en stor nyvinning et annet sted som gjorde at plasseringen ble så bra. Rett utenfor byen finner vi en annen by som er kjent som motstykke til en langt mer del av en tredje by på motsatt side av verden – her kreeres det masse moro ! Klimaet er varmt, arkitektonisk er den veldig flott selv om noe drukner i kaoset. | |
baremeg60 | 2012-10-10 20:42 | |
![]() | Jeg tenker umiddelbart på Mumbai, India. Den er på en øy, og India har jo vært koloni. Bollywood er motstykket til Hollywood. Mumbai er et navn som kommer fra en hindugudinne, tror jeg? | |
leonella | 2012-10-10 20:55 | |
![]() | Helt korrekt baremeg60 ! Jaja - det gikk jo fort, har du en ny ? | |
baremeg60 | 2012-10-10 21:12 | |
![]() | Prøver. Etter å ha lest meg opp litt har jeg kommet fram til følgende: I denne byen har de to offisielle språk, men det blir nok brukt flere enn det til daglig. Innbyggerne, som utgjør ca en halv million i antall, kan ifølge en større organisasjon regne med høy levealder, og fødselsraten og spedbarnsdødeligheten er blant verdens laveste. En skulle dermed tro dette er en by som er god å leve i, og det kan for så vidt godt være, selv om elvevannet er så forurenset at alt drikkevann fraktes til byen utenfra. Byens hovedinntektskilde inndrar enorme beløp. Men økonomisk kriminalitet florerer, og byen går derfor glipp av store skattebeløp årlig. To elver renner ut i havet ved denne byen, som ligger på noe som en gang var flere øyer. Disse har etter hvert vokst sammen og blitt en halvøy. Den opprinnelige øya – og altså byen – har inntil svært nylig vært styrt av en annen nasjon enn den den nå tilhører, og som det er naturlig at den tilhører dersom man tenker beliggenhet. | |
Snømannen | 2012-10-10 21:29 | |
![]() | Gjetter vilt i et forsøk på å komme først: Hong Kong? | |
rognkjeks | 2012-10-10 21:33 | |
![]() | Tror det bor litt for mange i Hong Kong, så jeg tipper Macao. | |
baremeg60 | 2012-10-10 21:36 | |
![]() | Riktig, Rognkjeks! Har du en oppgave til oss? | |
rognkjeks | 2012-10-10 22:00 | |
![]() | Så gøy at jeg traff! :-) Skal prøve å legge ut en ganske raskt! | |
baremeg60 | 2012-10-10 22:09 | |
![]() | Ja, og jeg som trodde jeg hadde kommet opp med noe litt vanskelig denne gangen.. ;) | |
leonella | 2012-10-10 22:15 | |
![]() | me too, men du tok den jo med en gang ! her må tenkes.... | |