Spillrom
Sjiraffen8
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede8
Mobilspill
Pågående8 994

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Cygnus2020-02-23 14:17
Antall innlegg: 44845

Vel ynkelig var kanskje litt sterkt, men husk at Tiram (og andre) uten blygsel blir kalt (evt sterkt antydet) politisk korrekt ganske mye. Og er ikke det en annen måte å kalle folk ynkelig på?
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-02-23 14:22
Antall innlegg: 4429

Det jeg mente er at det er ynkelig å gå til personangrep. Ja, da har jeg også oppført meg ynkelig her inne; men har ikke noe ønske om å fortsette med det. For det er faktisk lavmål.
 
LilleLaila2020-02-23 15:29
Antall innlegg: 3144

Ja, vi har vel alle kommet med en og annen sleivete bemerkning, men jeg mener å merke at folk er villige til å bedre seg her :)
 
AaseB2020-02-23 15:47
Antall innlegg: 8147

Intet nytt under solen. Ja, stakkars pelagonia, Halvor Fossli og HRS. Det måtte jo komme. ;)
 
pelagonia2020-02-23 15:48
Antall innlegg: 105

Nei, ærlig talt, Cygnus. Dette må jeg få kommentere, altså.

Jeg stilte ett (1) spørsmål om det kunne være slik at de som hadde meninger som sammenfalt med det som er "politisk korrekt" ikke merket noe til det vi som har motsatt synspunkt kjenner på.
Hvordan du får dette til å bli at jeg (for jeg ser ingen andre i tråden som har vært innom dette) dermed kaller TiramB for ynkelig, det får stå for din regning.
Jeg forstår ingenting av måten du tenker på.

 
AaseB2020-02-23 15:57
Antall innlegg: 8147

Noen av oss andre sliter litt med å forstå seg på din. F eks ang "hedersmannen" Halvor Fossli. Han mener at kongen er for venstrevridd og også at innvandrerne har skylda for at de store sportsutstyrkjedene går ad undas for tida. De milde vintrene og dårlig ledelse har visst ngenting med saken å gjøre.
 
pelagonia2020-02-23 16:06
Antall innlegg: 105

Jeg har da ingen problemer med å kalle Halvor Fosli for en hedersmann.
Han argumenterer sin sak for redusert innvandring med saklige og rasjonelle argumenter, solid empiri fra både offentlige tall og internasjonale undersøkelser, og tyr aldri til sjikane og personhets av sine meningsmotstandere til tross for den uhørte måten han omtales på av mange av hans meningsmotstandere.

Et eksempel til etterfølgelse i debatten her inne, vil jeg si.


 
Angina2020-02-23 18:58
Antall innlegg: 265

Det nytter ikke å bruke argumenter og empiri ovenfor folk som ikke vil lytte, pelagonia.
Det er jo HRS et godt eksempel på.
Ta for eksempel det NRK presenterte som en "nyhet" i 2017, om hvordan norske barn ble sendt til koranskoler i utlandet hvor de ble mishandlet grovt.
Det rapporterte HRS om allerede 15 år tidligere...
Tenk på alle de barna som kunne vært forskånet for dette hvis man hadde tatt grep her tidligere.
www.rights.no/2017/0...ra nskoler/
 
TiramB2020-02-23 23:16
Antall innlegg: 781

Kanskje ordbruken - ynkelig - er i sterkeste laget. Så beklager den.

Temaet: Å definere meningsmotstandere som "politisk korrekte" bidrar definitivt ikke til et godt debattmiljø. At begrepet PK er svært så negativt ladet, må vel alle kunne si seg enig i. ¨
Og ja, jeg reagerer på folk som slenger rundt seg med begrepet, og også at folk faktisk mener at det innebærer en sosial kostnad å stå for sine egne meninger.
Hvorfor det?
Slik jeg leser det, blir det en stakkarligsgjøring så det holder.
Og jeg lurer som sagt på hvorfor de det gjelder, ikke takler å fronte sitt eget syn, i jobbsammenheng og privatliv, slik det kom fram i den anonyme teksten.
 
Angina2020-02-24 00:26
Antall innlegg: 265

Synes det var hyggelig gjort av deg å moderere deg her, TiramB.

Politisk korrekt, ja. Hva skal man si? Det er jo ikke noe positivt ladet ord, nei. Men, hva annet skal man kalle den gjennomgående konsensusen fra medier og myndigheter på de områdene vi snakker om her?
Man får jo rasiststempelet på seg kjapt som bare det hvis man åpent sier at man ønsker en vesentlig redusert innvandring til Norge, og i
særdeleshet fra muslimske land. (..litt apropos Fosli, og hvordan han blir stemplet?)
Det er vel knapt noe som er mindre politisk korrekt enn det siste, uansett hvordan og med hva man begrunner sitt syn.
Og det får jo reelle konsekvenser også, dersom man skriver slikt under fullt navn eller på Twitter/Facebook etc., og så går på jobbintervju eller blir kalt inn på sjefens kontor fordi kolleger reagerer. Det er nok av de historiene der fra arbeidslivet.
Og jeg har til gode å se noen bli utsatt for det samme dersom de f.eks. tar til orde for åpne grenser.
Så jeg synes ikke noe særlig om det at du mener det er en form for stakkarsliggjøring, gitt de åpenbare forskjellene i alvorlighetsgrad her.
For det er lett å stå for sine meninger når man ikke risikerer noe som helst.
 
GreteSB2020-02-24 06:24
Antall innlegg: 7777

Det er nok ikke bare "din side" som blir utsatt for sjikanering pga meninger. Det er ikke få samfunnsdebattanter som blir truet og sjikanert for sine meninger, spesielt kvinner. Flere har jo trukket seg tilbake også.
Kommentarfeltene er ille, man blir kalt mye rart om man ønsker f.eks. en human flyktningepolitikk, om man stemmer rød-grønt osv.
Det hadde vært en fordel om alle begynte å oppføre seg.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-02-24 10:33
Antall innlegg: 4429

Meningsmotstandere? Kanskje jeg er litt heldig da, som ikke har en helt fastlåst mening om innvandring. Tror ikke det beste er fri innvandring, det kan virke naivt. Tror heller ikke det beste er å stenge grensene.
Men, der vi er nå, så virker det ganske bra.
Er også mer skeptisk til innvandring fra muslimske land enn sekulariserte land. Skulle kanskje ønske at det var mer utvandring... Jeg liker mangfoldet, men er redd for religiøse splittelser, eller hva man nå kaller det...
 
Angina2020-02-24 19:54
Antall innlegg: 265

Kommentarfelt og den skogen der synes jeg vel blir en litt annen diskusjon, GreteSb?
Der blir jo hvem som helst hetset for hva som helst av hvem som helst, enten det dreier seg om bompenger, naturvern, o.s.v..
Men, siden du nevner det, så mangler det da ikke på støtte til disse kvinnene fra mediene og disse organisasjonene som Helgheim kaller politisk korrekte i åpningsinnlegget her. I aviser som Dagbladet eller Dagsavisen så hagler det jo med slike sympatiartikler. Jeg synes det er vanskelig å få øye på den samme behandlingen den andre veien i disse mediene, snarere tvert i mot.
Det går jo knapt en dag uten av noen skribenter der omtaler sine politiske motstandere som om de mangler empatiske evner.

Og hva er egentlig denne «humane» flyktningepolitikken du ønsker deg? Er det her vi også kommer innpå folks menneskesyn, moralske kompass, o.s.v.?
At vi som ønsker en annen innvandringspolitikk og andre løsninger for å hjelpe verdens flyktninger er inhumane, har dårlig menneskesyn og mangler moralsk kompass og det som verre er?
I så fall synes jeg jo du illustrerer litt av poenget til Helgheim.
 
AaseB2020-02-24 21:19
Antall innlegg: 8147

Siden du er så misfornøyd med tingenes tilstand og de politiske korrekte tullingene; nå har du sjansen til å fortelle om de gode løsningene dere har for mennesker på flukt i verden. Handler det f eks om at Norge skal slutte å selge våpen til land i krig? Handler det om å ønske å fordele ressursene bedre mellom fattige og rike i verden? Eller noe helt annet?
Det vil jo etter all sannsynlighet bare være starten på flyktningproblematikken vi har sett til nå. Dersom dere skal fortsette å motarbeide alle de folka som prøver å gjøre noe for å begrense de menneskeskapte klimaendringene, så vil vi jo få nye millioner på flykt fra land som blir ulevelige snart i tillegg til dem fra krigsområdene. Så her trengs det løsninger kjapt.
Utdyp gjerne svarene så vi ser hva du og dine ser.
Den sutringa vi har sett til nå, er jo ikke særlig konstruktiv.
Og under falskt navn blir ikke det noen sosiale kostnader som svir uansett, så her kan du slå deg løs.

 
GreteSB2020-02-24 21:28
Antall innlegg: 7777

Det er ganske bred enighet på Stortinget om innvandringspolitikken, forskjellen er hvordan vi ønsker å løse problemene. Jeg mener vi skal snakke om flyktninger og asylsøkere som mennesker og jeg mener vi har plikt til, sammen med andre land, å hjelpe familiene som sitter fast i leire i Hellas og ta i mot flere kvoteflyktninger f.eks. Jeg gidder ikke gå inn på retorikken til enkelte FrP-ere. Ord betyr noe.

Tråden gjelder støtten til HRS og en av grunnene til at HRS ikke bør få støtte er den ensidige, negative vinklingen de har på muslimer spesielt. Det bør de ikke få våre skattepenger for å skrive om.

Her er det natta nå og jeg stopper her.
 
Cygnus2020-02-24 21:55
Antall innlegg: 44845

helt enig, Grete!
 
Angina2020-02-24 21:55
Antall innlegg: 265

Jeg er helt enig med deg i at ord betyr noe, GreteSB.
Det er derfor jeg stusser sånn over at de som ofte snakker om nettopp det gjerne også er de samme som snakker om menneskesyn, moralske kompass, sin egen humane politikk, o.s.v.
For med slik omtale av egen politikk legger en jo en ganske tydelig føring for hva man mener om de som ønsker andre løsninger.
Jeg mener jo selvsagt også vi skal hjelpe flyktningene. Men, jeg synes det er en dårlig måte å hjelpe på å bruke enorme ressurser på å gi opphold til de ytterst få som kommer seg til Norge for egen maskin, mens de fattige stakkarene som ikke har råd til å betale menneskesmuglere de store summene de forlanger, blir sittende igjen med svarteper.
Derfor synes jeg det må være en mye bedre løsning å stramme inn på mottaket her i Norge, og heller legge ressursene på hjelp i nærområdene for å skape velfungerende samfunn med muligheter for utdanning og arbeid der.
Det tror jeg alle parter vil tjene på.

Hva gjelder HRS så er det da helt fair å mene at de bør fratas statsstøtten. Jeg synes de lager mer bråk enn hva godt er selv, men så var det det med hvem andre som skal ta opp de samme sakene som de har gjort i en årrekke, da.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-02-24 22:27
Antall innlegg: 4429

www.regjeringen.no/n...id 2687106/

Flere av disse?
 
Cygnus2020-02-25 00:19
Antall innlegg: 44845

Det er bare noen små haker her. Nærområdene - Syrias nærområder har allerede hundretusener av flyktninger. Store deler av Jordans befolkning er palestinske flyktninger fra tidligere kriger. Osv. Osv. Selvsagt ‘kan ikke alle komme til Norge’ og ingen har hevdet det, men vi kunne helt sikkert gjøre mer.
 
Angina2020-02-25 00:58
Antall innlegg: 265

Du understreker jo bare mitt poeng når det gjelder selve innvandringspolitikken, Cygnus.

Vi burde gjort MYE mer i nærområdene.
Folk skal jo bo der også etter konfliktene. Og da trenger de ressurser utenfra til å gjenoppbygge landene sine.
De ressursene finnes jo ikke så lenge vi her i Europa bruker slike enorme summer på de ytterst få som kommer seg hit for egen maskin.

Bare Danmarks årlige utgifter til innvandringen (totalregnskap) i Danmark alene, er omtrent like store som hele årsbudsjettet til FNs høykommissær for flyktninger, som har ansvaret for verdens resterende nesten 70 millioner flyktninger.

Hvor er medmenneskeligheten i en slik fordeling?
En fordeling som jo bare vil bli enda skjevere med økt innvandring fra disse områdene.

Hvordan kan den normalt så solidariske venstresiden omfavne en så urettferdig politikk som dette?
 
Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?