Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 976

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
Cygnus2020-02-25 01:11
Antall innlegg: 44845

Hvilke nærområder sikter du til, Angina?
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-02-25 13:28
Antall innlegg: 4429

Ja, det er jo problemet; ofte mye uroligheter i nærområdene.
Fint hvis man kunne oppretta et helt nytt land et sted! Men det er jo ikke mer plass.
 
Angina2020-02-25 17:28
Antall innlegg: 265

Hvilke nærområder? De som til enhver tid tar i mot brorparten av flyktningene, vel.

Anbefaler å lese dette korte intervjuet her : www.klassekampen.no/.../1 80629978

 
AaseB2020-02-25 19:04
Antall innlegg: 8147

Jeg må si jeg hadde håpet at du hadde en bedre forklaring på hva dere ser på som gode løsninger. Nærområdene er det jeg har hørt fra den kanten i åresvis. Om att og om att.
Så jeg spør igjen: Kan du utdype (med egne ord) hvilke løsninger dere ser for dere for mennesker på flukt, som dere også er villige til å gå inn for dersom dere får bestemme? Hva slags levekår skal vi tilby mennesker som har måttet dra fra alt som er sitt for å overleve? Er dere villige til å ta tak i årsakene til at folk flykter f eks?
Jeg går nemlig ut i fra at dere er i stand til å komme med en alternativ plan, siden dere har så mye i mot det som finnes av tiltak nå.
Vil dere bli tatt alvorlig så bør det også ligge en tankegang bak som gjør at dere kan få med dere flere.
For meg virker det som at dere kun ønsker å ignorere problemene og se en annen vei, og det kan da ikke være intensjonen deres. Eller?
 
Angina2020-02-25 19:51
Antall innlegg: 265

Til din informasjon AaseB, så er altså Paul Collier som jeg henviser til i intervjuet over her, verdens fremste migrasjonsforsker.

Hvilket "dere" er det du mener han og hans kolleger er en del av?

 
AaseB2020-02-25 20:44
Antall innlegg: 8147

Jeg sjekker ikke linkene dine, altså.
Jeg tenker på deg og dine meningsfeller.
Planene dere har dersom dere får bestemme.
 
Angina2020-02-25 21:12
Antall innlegg: 265

Det har jeg flere ganger beskrevet i kortform over her, og det er nøyaktig det samme som Collier og FN sier.
Bruk heller ressursene til å satse på nærområdene, investere i infrastruktur, utdanningsmuligheter og arbeidsplasser. Gi folkene arbeid der de bor og har kulturell tilhørighet. Alle vinner på det.
Og det hjelper så uendelig mange flere mennesker.
Dagens asylpolitikk er hverken bærekraftig eller rettferdig overnfor noen av partene, og bare forverrer situasjonen utenfor Europa kraftig.
Og det vil bli ytterligere forverret av en liberalisering av den politikken som Lysbakken og gjengen roper etter.

For mer utfyllende forklaringer, så kan du høre Collier holde foredrag om dette her : www.youtube.com/watc...fg MFBsIlLk

Eller så kan du lese det korte intervjuet han ga til Klassekampen i linken over her.
Hvis du gidder, da.

 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-02-25 21:31
Antall innlegg: 4429

Høres flott ut det, men det trengs trygge områder. Så, eksemplet med Jordan er greit nok. Men det er vel begrensa kapasitet der også.
Hvis dette er en så bra løsning, hvorfor har det ikke vært mer fokus og bestrebelser på å få det gjennomført?
 
Angina2020-02-25 21:38
Antall innlegg: 265

Den største årsaken er jo at det mangler midler til å bidra skikkelig.
Og en av de største årsakene til det er jo at vi i Europa bruker så enorme ressurser på de relativt få som kommer seg hit.
Som jeg skrev i et tidligere innlegg : Bare Danmarks årlige utgifter på innvandringsbudsjettet er større enn hele FNs budsjett for å hjelpe de øvrige nesten 70 millioner flyktninger verden over.
Det er helt groteskt.

En annen, og rent ut utrolig årsak, er det som Collier forteller litt om i foredraget jeg linket til her, og som han skriver mer utfyllende om i bøkene sine : At de nærmest blir motarbeidet av de store flyktningeorganisasjonene som er mer opptatt av å hjelpe folk til Europa enn å bidra i nærområdene.

Det er ikke mangel på trygge områder.
De aller fleste flykter ikke fra krig, men fra dårlige sosiale forhold på jakt etter arbeid og en bedre fremtid.

 
Angina2020-02-25 21:42
Antall innlegg: 265

..og hva angår manglende fokus : Dette er jo rett i kjernen på det Helgheim snakker om som "politisk korrekt".

For ser man på mediebildet og hvilken enorm overvekt av statsstøttede organisasjoner som heller ivrer for en liberalisering av asyl- og innvandringspolitikken, så skjønner man jo hva som er "politisk korrekt".
Det er stikk i strid med hva ekspertene sier. Bare en generell konsensus i medie- og organisasjonslandskapet.

Heldigvis har iallefall Arbeiderpartiet våknet nå.
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-02-25 21:57
Antall innlegg: 4429

Arbeiderpartiet har våkna sier du; hvordan da?
De fleste av oss er vel enige i at det er best for alle at flyktningstrømmen som har kurs mot Europa; får andre "stoppesteder" også. Alle kan jo ikke ende i Europa.
 
Darrang2020-02-26 08:33
Antall innlegg: 1121

Merkelig å konsekvent tiltale en forumdeltager som "dere". Det er maktspråk det!
 
Ordputter - Ikke medlem lenger2020-02-26 10:33
Antall innlegg: 4429

Ja, underlig...
 
AaseB2020-02-26 12:02
Antall innlegg: 8147

Å plukke opp den tråden om Dere igjen fører jo bare til at denne tråden også blir stengt. Dette har vi prøvd før. ;) Men jeg ba ikke om det, og jeg skal prøve å moderere meg ang det denne gangen.
Men til spørsmålet over her:
Med Dere mener jeg, her alle aktører som står bortimot samlet og befinner seg fra Frp og utover mot høyre på den politiske aksen. Resett, Document, HRS mfl. Kort sagt alle som gir inntrykk av å ville opplyse folk nøytralt om hvordan det står til i samfunnet, og som selvfølgelig ikke er villige til å gå med på at de har sin egen agenda og dermed kun presenterer nøye utvalgt materiale for å oppnå sympati og virke troverdige. Gjerne ispedd litt ufullstendige kalkyler og annen manipulasjon (, og for den del gjerne via flere falske profiler.)
Helge Lurås i bloggen Resett har jo akkurat fått sin andre søknad om opptak i Redaktørforeningen avslått pga at han ikke er villig til å følge deres etiske regelverk.
Frp som f eks hadde slagordet For folk flest og som i regjering sørger for å kutte ned på ressursene for nettopp de velgerne de tiltrekker seg, til fordel for de få som har mest fra før av.

Det er noe med gammeldagse verdier som oppriktighet og integritet i diskusjoner som savnes av mange, inkludert meg.
Påpekes slikt blir det jo bare beskyldninger om ufine angrep som de er offer for. De blir krenka og lei seg. En forunderlig skjørhet, synes nå jeg.




 
Angina2020-02-26 12:26
Antall innlegg: 265

AaseB....

Her har man altså diskutert sak og henvist til verdens fremste forskere på området for sine synepunkter.

Dette møter du her med å snakke om "deres" mangel på «nøytral opplysning», skumle «agendaer», «nøye utvalgt materiale for å oppnå sympati og troverdighet». Ispedd «ufullstendige kalkyler og manipulasjon».
Og selvsagt de vanlige henvisningene til Resett etc.

Dette topper du i tillegg med å legge til syrlige og sarkastiske innlegg om hvordan folk «krenket» fordi du påpeker dette.

Jeg skjønner oppriktig talt ikke hvordan du får lov til å opptre slik ovenfor andre forumdeltagere her inne.
Du kommer med svært alvorlige beskyldninger mot folk, hvor du anklager de for å være løgnere, manipulatører, og det som verre er.

At du med en slik vedvarende oppførsel her inne skal snakke om oppriktighet og integritet, det blir så dumt at man knapt vet om man skal le eller gråte.

 
Vannmann2020-02-26 14:22
Antall innlegg: 357

Integritet, ja. Det er en fin ting, Aase.

Du beskyldte jo meg for å spre løgner og hat da jeg fortalte helt kort om noen av erfaringene vi hadde med svært konservative religiøse på skolen til barna våre.
Tilfeldigvis skrev Aftenposten en lang reportasje om nettopp skolen vår bare kort tid etter dette, som du da fikk servert i samme tråd.

Uten at det kom et ord fra deg som svar på det.
Ingen erkjennelse av at du tok feil, og ingen beklagelse for at du feilaktig beskyldte folk på den måten du gjorde.
Og jeg har aldri sett deg ta selvkritikk for noe som helst i andre diskusjoner her inne heller.

Hva med å feie litt foran egen dør før du etterlyser integritet fra andre?
Slik du oppfører deg her, så jager du jo bare vekk folk.
 
AaseB2020-02-26 14:42
Antall innlegg: 8147

Ja ja, fikk mest lyst til å gjenta det jeg sa over her om både det ene og det andre, men det er vel liten vits.
 
Cygnus2020-02-26 14:47
Antall innlegg: 44845

For å si det sånn - det har nok blitt ‘jaget ut’ noen fra forum, men det var ikke Aase som stod for den jagingen!
 
Vannmann2020-02-26 15:39
Antall innlegg: 357

Ikke så mye som et fnugg av selvkritikk nå heller, gitt.

 
AaseB2020-02-26 18:06
Antall innlegg: 8147

Det kreves nok litt mer enn at noen på dette nivået kjefter på meg, gitt.


 
Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?