Spillrom
Sjiraffen9
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede9
Mobilspill
Pågående8 871

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
HanneH2009-12-30 02:19
Antall innlegg: 2290

Og til JamesO. Gratulerer med nyanskaffelsen kjenner veldig godt igjen mye av det du beskriver der. Men om jeg noen gang får oppleve å få tak i det merket du nevner der, det tviler jeg nok sterkt på.
 
Pussiluskan2009-12-30 14:12
Antall innlegg: 10

det heter EN kompliment,ikke et kompliment
 
USA - Ikke medlem lenger2009-12-30 15:39
Antall innlegg: 1252

Synes vi skal gratulere baltez med det utrolige kunststykket å kunne få beholde sin profil på ordspill.no etter alle de utrolige (missunnelige ?, negativt ladede) innleggene han etterlater seg her og der.

Gratulerer baltez !
 
vegbjoer2009-12-30 16:12
Antall innlegg: 7

Er selv ivrig frimerkesamler og ser på meg selv som sosial og svært oppegående. Har også hatt bra dametekke i min ungdom. Tror nok baltez mer beskrev seg selv.

Frimerkesamlinga mi inneholder en pen samling frimerker med bil på. Ellers har jeg en del FN merker (4-5 album). Har vel også 50 album hele verden. Det er virkelig en trivelig hobby, og jeg anbefaler auktionssidene til QXL som har 1000 vis av frimerkeauksjoner hver dag.
 
Sydsklie2009-12-30 16:46
Antall innlegg: 703

Til Baltez:
Det hadde vært utrolig festelig å se en med kraftig ADHD sortere frimerker. Tror det fort hadde sett ut som en skikkelig snøstorm.

Jeg tror ikke Baltez er ute etter å henge noen ut. Mer å uttrykke sine meninger om dette er feil fora å skryte av sine frimerker.

Grattis JamesO med flere nye merker. :) Kommer det nye merket på eller i konvolutt :P.
 
baltez - Ikke medlem lenger2009-12-30 19:21
Antall innlegg: 1398

Pussiluskan: Hyggelig at du presiserer dette, men hvem i all verden er det du egentlig retter opp??
 
bris12009-12-30 19:23
Antall innlegg: 2595

Sydsklie, kjenner du noen med ADHD? Det gjør jeg, og jeg får ikke slike bilder i hodet i det hele tatt.
 
Sydsklie2009-12-30 19:42
Antall innlegg: 703

Ja bris1, det gjør jeg. Du vet sikkert at det er mange varianter av den. Jeg har opplevd de som ikke har sjans til å holde orden på noe som helst. En elev jeg har hatt var en meget dyktig mekanikker, men når h*n skulle demontere så føk deler i alle retninger. Når h*n skulle montere føk resten av delene for sinnet tok overhånd når h*n ikke fant de delene h*n trengte. Papirene til vedkommende la strødd overalt i et fullstendig kaos. Så hvis en slik ADHD type skulle holde på med frimerker antar jeg at det hadde sett ut som en snøstorm.

Så bris1, dette var ikke ment som å drite ut folk med ADHD.
 
bris12009-12-30 19:45
Antall innlegg: 2595

Ja, jeg vet at det fins grader. Men hvor festlig er det egentlig å se slikt? Jeg undres...........
Ellers så unner jeg JamesO å ha fått tak i verdens eldste frimerke, gratulerer!
 
Petter84 - Ikke medlem lenger2009-12-30 19:48
Antall innlegg: 10

Ja, gratulerer! Det ble jo bare laget 59 milloner av disse, så bragden er udiskutabel!
 
Sydsklie2009-12-30 20:01
Antall innlegg: 703

Hadde det vært en komedie på film hvor du ser en person som prøver å sortere frimerkene sine, og hvor personen ikke finner det h*n leter etter. Personen blir gradvis sintere og sintere og frimerkene virvler rundt så tror jeg vi hadde ledd.

Ser nå at mitt forsøk på¨å være morsom ikke førte frem. Jeg legger meg flat. Det var aldri min intensjon å sverte noen som har denne sykdommen.
 
JamesO - Ikke medlem lenger2009-12-31 10:15
Antall innlegg: 2649

Takk for det Hanne og bris1 og for info vegbjoer. Nå har jeg ennå ikke mottatt frimerket fra 1840 da, men håper å motta det snart. Å få tak i dette, verdens første frimerke, virker nesten for godt til å være sant, og når frimerket mottas vil jeg avsløre fra hvor dette ble kjøpt.

For å være ærlig har jeg vært i tvil om jeg noen gang skulle få tak i dette frimerket fra 1840, og regnet vel med at om det skjer at dette frimerket vil lyse opp i en av mine frimerkekataloger og forskjønne frimerkesamlingen, så skjer det om 20 år eller noe slikt...

Interessant å lese om hva slags typer frimerker andre samler på og hva slags frimerkesamlinger dere andre har.

Leste nylig på nettet, Store norske leksikon var det vel, at det er ca 5000 medlemmer i Norsk filatelistforbund og anslagsvis hele 100.000 frimerkesamlere i Norge. Trodde ikke at det var så mange frimerkesamlere i Norge som 100.000, dvs at 1 av 48 nordmenn samler på frimerker.
Noe som forøvrig igjen vil si at det er ca 100 andre frimerkesamlere bare her i kommunen hvor jeg bor og jeg vet sikkert bare om et tre andre. Med andre ord så finnes det mange frimerkesamlere som ikke vet om hverandre.

Kanskje vi kunne bruke forum til å bytte frimerker ? De norske frimerkene har jo alle fra det første i 1855. dvs. nr.1, blitt nummererte til det siste i 2009, nr 1705, osv.... Så det er veldig enkelt å beskrive hvilke frimerker man mener.

 
baltez - Ikke medlem lenger2009-12-31 10:28
Antall innlegg: 1398

Vi gleder oss til den store avsløringen om hvor man i all verden man kan få tak i et frimerke som det ble laget nesten 70 milloner av ( de aller fleste eksisterer enda), som ligger til salgs i alle frimerkebutikker i hele verden, samt all verdens auksjonssider på nettet. Prisen starter på rundt 80-90 kroner for et slikt merke.

Så da setter jeg meg tilbake i lenestolen å gleder meg til å høre om denne fantastiske bragden.

Neste episode: Hvordan få tak poteter som ikke koker i stykker! Følg med!
 
JamesO - Ikke medlem lenger2009-12-31 12:07
Antall innlegg: 2649

Prisen på en luxus Rolls Royce starter kanskje på 1 krone på auksjonssider, men sluttprisen er gjerne noe høyere.

Men om du har noen konkrete tips å komme med her og nå baltez hvor dette frimerket fra 1840 er å få kjøpt i en norsk frimerkebutikk så kom gjerne med det. Nå må jeg si at jeg selv ikke har leita veldig mye etter dette merket selv da. Jeg har faktisk ikke leita særlig på utenlandske auksjonssider f.eks.

Fant dette merket fra 1840 ikke f.eks. på QXL siste gang jeg så.

Nå har jeg nettopp gjort et søk med søkeordene auction og stamps og stamp og vært innom ca 12 ulike utenlandske auskjonssider i løpet av ca 15 minutter, men fant ikke dette Penny Black 1840 som artikkel til auksjon noe sted, men om man leter lengre tid så finner man sikkert dette.

Imidlertid med søkeordene "stamps for sale" så finner man ganske raskt dette frimerket fra 1840.
 
baltez - Ikke medlem lenger2009-12-31 13:23
Antall innlegg: 1398

Viktig å presisere her at 80-90 kroner ikke er en startpris på en auksjon, men en typisk omsetningspris for en black penny av noe lavere kvalitet (som de aller fleste 170 år gamle produkter er). Prisen for et perfekt eksemplar (sjeldent selvfølgelig) er derimot 600-1200 kroner.

Et konkret tips kan jo for eksempel være EBay, hvor det ligger hundrevis av dette frimerke ute for salg (OBS; endel falske har blitt omsatt her visstnok). Eller kan man jo prøve en hvilken som helst seriøs frimerkehandler, og man vil garantert finne dette produktet. Så ja: spar oss for hvor du kjøpte det, fordi jeg har allerede funnet neste års julegave til til tipp-onkel Winston C.
 
HanneH2009-12-31 13:37
Antall innlegg: 2290

Men lille baltez da, kan jo være mange andre her inne som gjerne vil vite det selv om du ikke ønsker det. Kan du ikke gjøre meg og sikkert mange andre den tjenesten å la være å lese tråder som ikke har interesse for deg :)
Ville spart oss andre for mye ergrelser tror jeg.

OBS. Privat mening :)
 
JamesO - Ikke medlem lenger2009-12-31 13:38
Antall innlegg: 2649

Her må jeg dessverre korrigere deg baltez.

De laveste omsetningspriser jeg har sett på nettet er 300 kr for dette frimerket, men jeg har ikke leitet veldig mye. Selvfølgelig kan man sikkert finne billigere versjoner, men kvaliteten er da tilsvarende. De høyeste omsetningspriser jeg har sett er ca 20.000 kr per stk for dette frimerket Penny Black 1840, og det er sikkert beste kvalitet og selvfølgelig antatt ustemplet.

Nå har jeg ikke sjekka konkret norske frimerkehandlere, men selvfølgelig vil de fleste kunne tilby dette frimerket, men da må jo de fleste da Først bestille inn dette frimerket annet steds fra.

Når det gjelder opplaget på 70 millioner for dette Penny Black , så virker dette tallet rimelig riktig for meg, men om som du påstår baltez at de Fleste av disse 70 millioner frimerkene skulle eksistere i dag, dvs. over 35 millioner, det stiller jeg meg tvilende til sånn i farten og jeg vil gjerne ha en konkret henvisning til denne påstanden.

Nå skal jeg sjekke EBay.


 
JamesO - Ikke medlem lenger2009-12-31 13:50
Antall innlegg: 2649

Nå fant jeg ett stk stemplet fra 1840 der budet står nå på 21,5 USD og det er ca 9 timer igjen av auksjonen.

Men som dere kan se kvaliteten er ikke den beste, dog et interessant auksjonsobjekt:

cgi.ebay.com/GB-QV-1...43 9c46d806
 
JamesO - Ikke medlem lenger2009-12-31 15:07
Antall innlegg: 2649

Nå står budet på 30 USD på nevnte frimerke.
 
JamesO - Ikke medlem lenger2009-12-31 15:12
Antall innlegg: 2649

Her har vi i diskusjonen ikke skillet tilstrekkelig mellom blått 2 penny og sort 1 penny.

Det frimerket jeg først skrev om var sort 1 penny fra 1840 og jeg tror dette merket er mer kostbart enn blått 2 penny fra 1840.

Men mine kunnskaper på dette område er i nybegynnerstadiet.
 
Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?