Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 821

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
JamesO - Ikke medlem lenger2010-08-05 14:31
Antall innlegg: 2649

Ja det er mange frimerkesamlere som samler på slike førstedagsstempler har jeg forstått.

Selv liker jeg å samle på frimerker fra konvolutter som har vært på vanlige brev da jeg synes slike førstedagsstempler blir litt sånn for kunstige og litt for tillaget på en måte. Nå har jeg vel knapt rørt frimerkesamlingen de siste ca 50 dagene, er gått litt lei, men regner med at det kommer perioder senere der man blir å ta opp litt filatelien igjen.

Forøvrig har jeg sagt til mitt søskenbarn at han må regne med å få frimerker i julegave i årene fremover. Så sa han i telefonen..., men jeg samler jo på mynter !, He he, skal prøve å gjøre fyren til frimerkesamler også.
 
stalljenta12 - Ikke medlem lenger2010-08-06 12:30
Antall innlegg: 45

jeg samler på alt mulig
 
JamesO - Ikke medlem lenger2010-08-06 15:26
Antall innlegg: 2649

Ok stalljenta

I tillegg til frimerker samler jeg også på bilder av meg selv ved siden av verdenskjente objekter. F.eks. så har jeg bilde av meg selv ved siden av verdens største tre som finnes i sequoiaskogen i California USA, bilde av meg selv ved verdens største statue av en bøffel fra Sør Dakota USA og bilde av meg ved verdens største kjøpesenter som finnes i Minnesota USA.

 
picassa2010-08-07 01:28
Antall innlegg: 596

Et spoersmaal bare til dere frimerkesamlere.
Hva synes dere om de nye merkene som er som klistremerker?De er ikke alltid skaaret igjennom slik at taggene fort blir skadet naar man river dem ut.
 
JamesO - Ikke medlem lenger2010-08-07 08:40
Antall innlegg: 2649

Jeg er ikke mangeårig erfaren frimerkesamler. Men mitt inntrykk av disse klistrefrimerkene er at de selvfølgelig er mer praktiske å bruke og jeg forstår det slik at bare man legger disse frimerkene tilstrekkelig lenge nok i lunket vann så forsvinner limet/klistret på baksiden av merket og man kan da etter at frimerket er presset flatt og tørket sette frimerket inn i samlerkatalogen på ordinær måte.

Men det er jo klart at om taggene på frimerket skades litt så synker samlekroneverdien med typisk 80-90 %
 
JamesO - Ikke medlem lenger2010-08-11 10:36
Antall innlegg: 2649

Kjøpte nettopp de norske frimerkene Londonutgaven NK 331-338 på auksjon for ca 1/5 av katalogverdi. Det er de eneste frimerkene bortsett fra et eksemplar av verdens emdste jeg har kjøt på ca 2 mnd.

Londonutgaven er 9 frimerker fra 1945 og motivene er av 2.verdenskrig. De alliertes seier var befestet og disse frimerkene må da kunne sees på som en feiring av de alliertes seier i 2.verdenskrig.
 
JamesO - Ikke medlem lenger2010-08-11 15:56
Antall innlegg: 2649

Når vi er inne på 2.verdenskrig så kan man jo tilføye at jeg for noen måneder siden kjøpte et eldre tysk grønt frimerke med portrett av Adolf Hitler. Dette frimerket er plassert i permen for spesielle frimerker.
 
JamesO - Ikke medlem lenger2010-11-04 22:06
Antall innlegg: 2649

Har ikke brukt så mye tid på frimerker i det siste. Likevel var jeg innom QXL og fikk sikret meg noen pene eksemplarer.
Den norske legion år 1941 ustemplet katalogverdi 750 kr, Universitetet år 1941 står med 500 kr og 3 skilling lillagrå 1863 som står med 4.000 kr. Pene frimerker , fikk dem rimelig på auksjonssidene.

Frimerker fra krigsårene er alltid interessante på sin måte.

Hvert enkelt frimerke har sin historie, så også frimerket Den norske legion:

Frimerket den norske legion er rødt og viser en soldat i fremmarsj pekende fremoer med sin venstre arm og det norske flagget vaier i bakgrunnen.

Den norske legion, på tysk SS-Freiwilligen-Legion Norwegen, var en avdeling i den tyske militære eliteavdelingen Waffen SS under andre verdenskrig som ble opprettet etter initiativ fra NS-lederen Vidkun Quisling og Josef Terboven etter det nazistiske Tysklands angrep på Sovjetunionen 22. juni 1941, og som bestod av norske soldater.


Historien om den norske legion fortsetter:

Opprinnelig var det planer om å stille med en styrke på 30 000 mann, men etter to måneder hadde 1 700 meldt seg, og ved årsskiftet 1941/42 var dette tallet kommet opp i 1 900. Av disse var 1 000 mann allerede under opplæring ved Celle i Niedersachsen i Tyskland. Vervingen ble vanskeligere etter at USA kom med i krigen. Fra januar 1942 ble det opprettet en egen rekruttskole ved Holmestrand, opprinnelig for fire kompanier, men dette ble samme året redusert til ett kompani, før skolen ble lagt ned året etter.

Det var ulike begrunnelser for å melde seg til fronttjeneste. Mange la, i hvert fall i ettertid, stor vekt på Finlands utsatte situasjon og ønsket om å hjelpe nabolandet og slik sikre Norges østgrense mot Sovjetunionen. Dette ble sterkt framhevet i vervingsarbeidet. Videre ble de mer ideologiske aspekter, som kampen mot bolsjevismen og bidrag til etableringen av en ny norsk hær også mye brukt. Det var videre en utbredt oppfatning at krigen med fulle krigshandlinger ville komme til Norge, og at en ved å melde seg til Den norske legion kunne få stoppet kampene og spare landet. Tyskerne unngikk en slik utvikling ved å legge ned den sentrale staben i Oslo og sette avdelingen under tysk kommando.

Den norske legion ble i propagandaen framstilt som å skulle være en ren norsk avdeling med norske uniformer, norske offiserer og norsk språk. Videre ble Finlands sak kjørt fram i propagandaen. Disse framstillingene var verdiløse, ved at avdelingen ble satt under tysk kommando, med da tysk militærlov, tysk tjenestespråk og tyske uniformer. Det ene Waffen-SS-merket var imidlertid byttet ut med den norske løven. Den norske legion kom til Leningrad 18. februar 1942 og ble satt under kommando av 2. SS-Infanteri-Brigade.

Sent i februar 1943 gikk kontraktstiden ut for de fleste og avdelingen ble trukket ut fra fronten med 180 falne. Avdelingen ble sendt til en militærleir i Bayern, hvor de som ikke ønsket ny kontrakt ble sendt tilbake til Norge, mens 300 mann ble igjen og samme sommer gikk inn i den nyopprettede SS-Panzergrenadier-Regime nt 23 Norge sammen med det resterende Regiment Nordland og ble en del av den nyopprettede divisjonen 11. SS-frivillige-pansergrena derdivisjon Nordland. Restene av denne avdelingen deltok i sluttkampene om Berlin og gikk i russiske krigsfangenskap i mai 1945.

Hvem sier at frimerkesamling ikke er interessant:
 
troyvader - Ikke medlem lenger2011-08-20 22:42
Antall innlegg: 14

Lite oppdateringer på frimerkesamlinga i det siste James. Vi som er litt nysgjerrige av oss lurer fælt på hvordan det går. Noe nytt?

 
wstine - Ikke medlem lenger2011-08-20 23:02
Antall innlegg: 2369

i all verden! hvorfor skulle jeg ønske å dra på hyttetur med jameso?
 
kingspencer2011-08-20 23:23
Antall innlegg: 74

Min frimerkesamliga : world-wide (all countries) = maybe 10.000 stamps?
Og USA mint (never used) 1920 til 1990 komplett! I have many USA stamps for sale (ask me). And I will sell all the world stamps too: for eks. hele Sverige = XXXX NOK, hele Helvetia = XXXX NOK, osv.
 
kingspencer2011-08-20 23:31
Antall innlegg: 74

JamesO: takk for filatelidiskusjonen. I am glad that the thread was not stopped!
 
JamesO - Ikke medlem lenger2011-08-21 13:53
Antall innlegg: 2649

Takk for interessen wstine, kingspencer og troyvader... :-)

De siste 6 månder har jeg kjøpt frimerker ca 10 ganger. Kjøper fra et dansk firma fra en katalog jeg får tilsendt 6 ganger i året (Frimærkenes verden) og på auksjonsnettsiden QXL.

Min samling med frimerker med sau som motiv begynner å bli bra. Men sauefrimerker er et vanskelig samleområde da sau er sjeldent som motiv på frimerker. F.eks. om ma ser på dyrefrimerkemotiv som f.eks. katter, hunder, sommerfugler, hester så er det per art av disse dyrene ca 40 ganger flere frimerker sammenlignet med sauefrimerker.

Nylig betalte jeg 80 kr inkl porto for 8 kypriotiske frimerker med sau som motiv.

Jeg samler også litt på USA-frimerker kingspencer. Har noen skikkelig gamle fra 1800-tallet og flere fra begynnelsen av 1900-tallet. Vurderer å også samle på frimerker med bare amerikanske presidenter og ha en egen perm bare med slike presidentfrimerker.

Skulle gjerne hatt USA`s første fimerke som er fra 1847 , er rødbrunt og på 5 cent. Katalogverdien av dette stemplet var i 1977 på 750 USD og ustemplet 2.500USD i 1977.

Har du virkelig hele Sverige KingS ?
 
wstine - Ikke medlem lenger2011-08-21 14:01
Antall innlegg: 2369

jo, bare hyggelig! Og enda hyggeligere hvis du kunne svart på spørsmålet.....

Og en stor takk til troyvader som brakte tråden på banen igjen.
 
JamesO - Ikke medlem lenger2011-08-21 14:18
Antall innlegg: 2649

Hvorfor hyttetur ?

For å se på frimerkesamlinga mi vel !
 
wstine - Ikke medlem lenger2011-08-21 15:09
Antall innlegg: 2369

Det kan du ikke mene!
 
JamesO - Ikke medlem lenger2011-08-21 15:24
Antall innlegg: 2649

Har lyst til å holde meg til filateli i denne tråden.
 
wstine - Ikke medlem lenger2011-08-21 16:57
Antall innlegg: 2369

usa lokket meg ut i avsporelsen
 
kingspencer2011-08-24 21:20
Antall innlegg: 74

JamesO: ikke HELE Sverige....
I meant...I will sell all MIN Sverige stamps together. Buy 1 country for 1 price. Which country would you like? ;-)
 
JamesO - Ikke medlem lenger2011-08-25 12:22
Antall innlegg: 2649

Ok, KS, det var det jeg tenkte like etter at jeg hadde skrevet det, du har selvfølgelig ikke HELE Sverige ! Bare de 5 første svenske frimerkene har en katalogverdi stemplet på 47.000 kr og ustemplet 220.000 kr.

Om du vet det. Hvor gamle er de eldste svenske frimerkene du har og som du vil selge ?

Og hvor mange svenske frimerker har du ?

Og hva slags pris for hele din Sverige-samling ønsker du ?

 
Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?