Spillrom
Sjiraffen20
Krokodillen1
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede21
Mobilspill
Pågående8 887

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
JamesO - Ikke medlem lenger2010-02-05 11:18
Antall innlegg: 2649

Jeg har stadig ting om frimerker som jeg ønsker ta opp i forum. Er det ikke bedre at jeg bruker denne tråden istedet for å opprette nye tråder med tittelen frimerker 1, frimerker 2, frimerker 3 osv ?

Dere som styrer forum må nesten bare bestemme dere for å stenge denne tråden eller alternativet at jeg nesten hver gang oppretter en ny tråd om frimerker.

Det jeg hadde tenkt å ta opp og håpe på å få respons om denne gang var dette med skillingsmerkene NK 16 - NK 21. Dvs, fra det 16. til det 21. frimerket som utkom i Norge.

Har nylig fått sikret meg en komplett serie av disse frimerkene. Komplett, som man bruker uttrykket på filatelispråket, om man ser på at man eier et frimerke i hver hovedgruppe, men ikke nødvendigvis alle frimerkene i alle undergruppene.

Det gjelder frimerke nr 17 som finnes i 5 ulike undergrupper, Fordelingen er slik: gråblå med liggende og stående vannmerke, prøysisk blå og ultramarin blå med liggende og stående vannmerke. Nå har jeg ikke skaffet meg nødvendig utstyr for å avsløre vannmerker, men det var disse fargene da. Har et merke og lurer svært på om det er et såkalt prøysisk blå, da jeg synes fargen på merket ikke ligner på ultramarin blå eller gråblå. Om dette skulle være et prøysisk blå så er katalogverdien 35.000 kr om det skulle være de andre fargene så varierer katalogverdien fra 574 til 6.000 kr.

Man kan jo si at sannsynligvis så er det ikke prøysisk blå da dette jo er et særdeles sjeldent merke, imidlertid med hva jeg forbinder med utseende på de ulike farger så finner jeg ut at prøysisk blå passer best på mitt frimerke.

Noen som har noen gode ideer hvordan løse dette ?

Bør man kontakte en erfaren frimerkeforhandler ? Nå er det bare det at nærmeste frimerkeforhandler bor 100 km unna og er litt vanskelig å få fatt på.

Kontakte noen som har peiling på ulike farger rett og slett selv om disse ikke nødvendigvis skulle være ekspert på frimerker ?

Ja hvem vet, skal prøve å finne ut av saken.

 
Sydsklie2010-02-05 12:57
Antall innlegg: 703

Jeg er ikke spesielt opptatt av frimerker, men har likevel fulgt denne tråden. Hovedårsaken er nok sleivsparkene og de artige kommentarene.

Mye fin info du kommer med JamesO. Det jeg reagerer på er de stadige innleggene dine der du sier: "Nå har jeg skaffet meg det og det merket,....." Dette kan mine øyne være mer skryt av at du har skaffet deg ting enn at du vil diskutere frimerker.
 
JamesO - Ikke medlem lenger2010-02-05 14:58
Antall innlegg: 2649

Saken er sammensatt Sydsklie. Er selvfølgelig stolt over at man har skaffet seg de og de frimerkene og ønsker å skrive om dette. Er klar over at man ligger i grenseland til skrytesiden her og jeg må bare vedgå at jeg har skrytt litt av denne frimerkesamlingen min, men det er ikke vondt ment. Samtidig ser man det slik at kroneverdi på frimerker jo tross alt bare er materielle verdier og det er jo egentlig så viktig etter mitt syn. Meningen er ikke at andre skal føle seg dårligere av mine ord, om de så gjør så ligger vel ikke feilen så mye hos meg men hos de pga sjalusi.

I livet har jeg etterhvert oppdaget at man kan ha millioner av kroner på konto, men de betyr svært lite sammenlignet med f.eks. hyggelig samvær med en annen. Derfor ser jeg det slik at å nevne f.eks., som kanskje er tilfelle for min frimerkesamling at de tre dyreste frimerkene mine har en katalogverdi på tilsammen 50-75.000 kr, egentlig er helt uviktig sak sammenlignet med mye annet, men jeg kan skjønne at andre som er mer opptatt av materielle verdier kan se på dette som skryt.
 
JamesO - Ikke medlem lenger2010-02-05 15:21
Antall innlegg: 2649

Penger i banken, uansett hvor mye, betyr intet i forhold til f.eks. helse og de måter man kan finne ro og harmoni på i livet.
 
Ø N2010-02-05 16:23
Antall innlegg: 725


Du har helt rett i det JamesO at de som brenner for og har interesse av det de driver med eller samler på så er kroner og øre irrelevante opplysninger mens de som er snobbete og ønsker og skryte av hvor vellykkede de er bringer kroner og øre inn i samtalen.

Dvs det er to type mennesker som er samlere.
 
gompedyret2010-02-05 16:23
Antall innlegg: 4381

Kloke ord, JamesO! Og jeg forstår godt at man har lyst til å fortelle om det når man får tak i frimerker som er sjeldne/ettertraktede/van skelige å få tak.

Men om man ønsker å gi inntrykk av å ikke være materialistisk så hadde jeg nok latt være å nevne kroneverdien i det hele tatt. Tross alt er den, som du selv sier, uviktig.
 
Sydsklie2010-02-05 16:55
Antall innlegg: 703

Takk for svar JamesO. Kloke og vise meninger du kommer med her. :)
 
vegbjoer2010-02-07 11:05
Antall innlegg: 7

Er du medlem av en frimerkeklubb, James O.? Du bør melde deg inn i en slik. Der hjelper de deg med å finne riktig utg av de forskjellige undergruppene i posthornseriene. Ellers synes jeg det er intressant og følge med på tråen og de kjøpene du gjør. Katalogpriser er også intressante, men de er ikke helt reelle. Jeg har noen sjeldne frimerker selv, som har et katalogverdi på noen tusen og oppover, men jeg hadde ikke hatt de hvis jeg måtte kjøpe de for det katalogen sier.

Fortsatt lykke til med samlingen din.
 
JamesO - Ikke medlem lenger2010-02-07 15:21
Antall innlegg: 2649

Har hele tiden forstått at det at når jeg nevner høy kroneverdi på frimerker så kan dette lett sees på som skryt og har hele tiden vært engstelig for at det skulle bli fokusert på at man var skrytete. Det at jeg nevner kroneverdier så ofte har mange ulike delårsaker. Jeg innrømmer da gjerne om det skulle være ønskelig at jeg kanskje har skrytt litt når det gjelder dette med høye kroneverdier, men når jeg sitter her å skriver dette føler jeg at det blir likevel ikke helt riktig.

For det første vil jeg si at alle som kjenner meg utenom ordspill skulle jeg sterkt anta kjenner meg som en usnobbet person og som er svært lite dollarflashende. Jeg har to f.eks. gamle biler, den ene snart 30 år den andre er over 20. Jeg har T-skjorter fra slutten av 80-tallet og går fremdeles ofte med et par svært holdbare skinnsko jeg kjøpte i 1995 som forøvrig ofte vedlikeholdes med fettinnsmurning bl.a.

Kroneverdien på frimerker forteller direkte om hvor sjeldent de enkelte frimerkene er, derfor er det av den grunn relevant å nevne i filatelistisk sammenheng.

For å komme tilbake til dette med jakten på fargene ultramarin blå, gråblå og prøysisk blå med relevans for frimerke nr 17 så var jeg på lørdag innom en lokal fargehandelforretning. dvs. en forretning som selger husmaling. Jeg spurte om man kunne få se eksempler på disse 3 blåfargene. Det ble leita i kataloger og fargenavnene ble punchet inn på pc med fargedatabaseprogram. Det viste seg at det var kun fargen gråblå som denne fargehandelforretningen kunne vise frem. Etter å ha studert denne fargen kom jeg frem til at det er ganske sannsynlig at mitt frimerke nr 17 har fargen gråblå, men helt sikker er man ikke. I så fall ligger katalogverdien på fra 1600 til 3250 kr.

Når det gjelder dette med katalogverdier og sammenlignet med priser man kan få fatt på frimerker for så har vegbjoer helt rett. Spesielt på auksjoner kan man få fatt på sjeldne norske frimerker som typisk ligger i pris fra 20 % til 45 % av katalogverdiene.

Da jeg startet opp med frimerkesamling i 2009 begynte jeg å samle ved å gjøre innkjøp fra en frimerkeforhandler og betalte da vel ca 80% av katalogverdiene. I ettertid fant man jo ut at frimerkene kan man få enda rimeligere på auksjoner.

 
JamesO - Ikke medlem lenger2010-02-20 00:14
Antall innlegg: 2649

Jahn Teigen kommer på frimerke :

www.kjendis.no/2010/.../1 0498962/

Fantastisk. Dette frimerket skal jeg skaffe meg minst 20 eksemplarer av og bruke noen av disse på brev. Jahn Teigen en hyggelig fyr og musikalsk geni.
 
JamesO - Ikke medlem lenger2010-02-25 00:31
Antall innlegg: 2649

Heldige undertegnede. Nå har man komplet NK 1 - 34, dvs fra og med det første til og med det 34. frimerket som har utkommet i Norge. Fra 1855 til 1878.

Imidlertid som alle frimerkesamlere som samler på norske frimerker kjenner til så er det slik at NK 35 - 84 er kun posthornfrimerker. Disse frimerkene er lette å forveksle med hverandre dersom man ikke har gått til innkjøp av spesielle aparater som kan avsløre vannmerker. Et slikt apparat koster noe over 2000 kr og jeg har ingen planer foreløpig om en slik investering da man fortsatt regnes seg selv som nybegynnende filatelist.

Noen gode råd til folk som vil begynne med frimerkesamling på norske frimerker er :

1: Start med oppkjøp av en samling/lot med norske frimerker. Disse kan man få kjøpt hos frimerkeforhandler, se tlf-katalogen eller Handlerkatalog Norge. Man kan også kjøpe frimerkesamlinger på auksjonsstedet QXL på internett.

2. Skaff deg Handlerkatalogen Norge 2010 fra frimerkeforhandler, 90 kr. Denne har oversikt over alle norske frimerker som er utkommet fra 1855 til i dag pluss katalogverdi/kroneverdi på hvert frimerke. Pluss en del annen viktig informasjon om frimerker og filateli.

3. Gå til innkjøp av frimerkealbum. Plasser like gjerne frimerkene i kronologisk/tidsmessig rekkefølge fra starten av da man finner ut etterhvert at det er det mest hensiktsmessige.

4. Skaff deg et lite forstørrelsesglass.
Dette er nyttig f.eks. når man skal studere frimerkene og finne ut av hvilket år de er fra slik at man raskere kan plassere disse i albumet. (De fleste norske frimerker etter ca 1975 har i svært liten skrift nederst på frimerket påskrevet utgivelsesåret).
Videre er forstørrelsesglass nyttig når man skal studere frimerkestempler som jo også kan gi antydning om stempelsted og år.

Frimerker er lærerikt. Frimerkemotivene forteller mye om hva som skjer og hva som regnes som viktig i samfunnet til de ulike land i ulike tidsperioder. Selv kjøpte jeg nettopp noen gamle frimerker fra amerika der en frimerkeserie hadde portrett av de ulike amerikanske presidentene og andre serier fortalte mye om amerikas hisoriske milepæler og kultur. Betalte bare 40 kroner for disse frimerkene, men synes at det var noe av det vakreste og mest interessante man har skaffet seg av frimerker. Hvert frimerke har sin egen historie. Hvert frimerke har vært på et spesielt brev, gjerne fra et menneske til et annet. Synes til og med hvert frimerke har sin egen utstråling som bl.a. kommer av mennesker som har vært i kontakt med frimerket og hvert frimerke gir bilder og følelser i hodet når man kjenner og føler på frimerket. Disse gamle amerikanske frimerkene var spesielle i så måte og gav og gir meget.
 
Torill2010-02-25 00:45
Antall innlegg: 3658

Jeg vurderer å starte en ny tråd som skal hete Kjøleskapet mitt. Den skal handle om ulike matvarer jeg har fått tak i, hvor jeg har kjøpt dem og hva jeg har betalt for dem. Skal naturligvis bare løfte opp denne tråden når jeg har kjøpt noe nytt, en god sennep, en vellagret ost, en ekstra god marmelade. Tror dette kan bli interessant lesing for alle som er interessert i mat.
 
USA - Ikke medlem lenger2010-02-25 14:54
Antall innlegg: 1252

Supert Torill . Alle oss gastronomisk interesserte bare venter på den gyldne nasjonale merkedag det vil bli når du åpner denne spennende nammenamtråden.



 
USA - Ikke medlem lenger2010-02-26 13:58
Antall innlegg: 1252

Vi håper JamesO fortsetter med denne frimerketråden, den er faktisk veldig interessant og lærerik.
 
Sydsklie2010-02-26 14:05
Antall innlegg: 703

Torill kan du ikke heller fortelle når du tar noe ut. F.eks. når den vellagrede osten har blitt lagret litt vel lenge. Hvilke spennende fargenyanser og lukter den har.
 
Poffity - Ikke medlem lenger2010-02-26 14:21
Antall innlegg: 48

Hvem er "vi"? Hele USA?
 
Torill2010-02-26 15:04
Antall innlegg: 3658

Jeg har tenkt meg litt om og funnet ut at det ikke er riktig av meg å lage en egen tråd som jeg løfter opp igjen og igjen. Selv om enkelte ville syntes det var interessant å lese om mine matvarer, og selv om det sikkert går an å gjøre dette innen regelverket som finnes for forumet, synes jeg ikke det er riktig av meg å beslaglegge forsida av ordspill igjen og igjen.
 
liselotta2010-02-26 15:20
Antall innlegg: 564

james: syns du skal konsentrere deg om UFO-trådene dine heller. De er mye mer interessante. Og angår oss alle. Hjelp!
 
USA - Ikke medlem lenger2010-02-26 15:28
Antall innlegg: 1252

Poffity, Torill og liselotta. Hvorfor innrømmer dere det ikke ? Dere har alle et crush på James. Hvem er det dere ønsker å dra på hemmelig hyttetur med ? Jo JamesO.
 
Poffity - Ikke medlem lenger2010-02-26 15:30
Antall innlegg: 48

Du svarer ikke på spørsmålet, ser jeg. :)
 
Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?