Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 810

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
baltez - Ikke medlem lenger2009-07-28 21:28
Antall innlegg: 1398

Mammatilto: Jeg også samler på kakeformer. I tillegg til glansbilder da selvsagt.
 
JamesO - Ikke medlem lenger2009-08-09 20:48
Antall innlegg: 2649

Ja nå har jeg fått frimerkene. I går brukte jeg 4 timer på å sortere frimerker, i dag har jeg brukt 2 timer. Tidsperioden mellom 1. og 2. slåtten gir frihet til å gjøre litt av hvert.

Blant de frimerkene jeg bestilte var det mange gamle norske frimerker. Mange av disse kan ha høy kroneverdi. Skal skaffe meg en frimerkekatalog seinere og undersøke dette. Bestilte frimerkene fra Danmark så antagelig var ikke disse danskene i dette frimerkefirmaet helt klar over hvilke verdifulle frimerker jeg fikk tilsendt. Skal bli spennende å sjekke katalogverdien....

En del av den sorteringen jeg har gjort går ut på å sortere i ulike kategorier frimerker. En kategori er posthornfrimerker, en annen offentlig sak - frimerker. Så har vi frimerker med kong Haakon, kong Olav og andre kongelige i ulike serier. Frimerker med middelalderkunst, fugleserier, riksvåpenfrimerker, de elsdste norske på egen side, norsk flora-frimerker i flere ulike serier, norsk faunafrimerkerportretter av kjente norske personer og det er mange andre typer serier med frimerker.
 
miamaria2009-08-09 21:01
Antall innlegg: 1002

arvet i sin tid flotte frimerkesamlinger.
har gått over til å samle på større papirstykker med statens trykk på.
venter nå på norske eksemplarer med verdien EURO.
blir det lenge å vente, tro?
 
JamesO - Ikke medlem lenger2009-10-24 10:08
Antall innlegg: 2649

Ja så var det frimerkene: Bare de siste månedene har frimerkesamlingen min blitt ganske mye mer komplisert og verdifull.

Har måtte kjøpe 20 stk frimerkekataloger.

Det går imot at hovedsamlingsområdet blir norske frimerker. Har blitt eier av bl.a. 2 stk av det første norske frimerket. Dette kom ut i 1855 og er et 4 skillingmerke utagget, motiv er løve med øks.

Eier også flere merker fra 1856-57. Et slags mål blir å inneha alle norske frimerker som har utkommet, men føler ingen trang til å haste med dette.

Har også kjøpt verdens nest eldste frimerke som da ble gitt ut i England i 1841.

Ellers har jeg begynt å abonnere på Årboken fra Posten Norge som inneholder alle norske frimerker som utkommer hvert år.

Skal også begynne å samle på frimerker der sauer er motivet. Og her har jeg gått til innkjøp av frimerker fra Island og Færøyene blant annet.

miamaria nevner norske frimerker med verdien EURO. Ja de kommer vel forhåpentligvis en dag. De norske frimerkene skiftet jo fra skilling til øre/kroner i 1877.



 
HanneH2009-10-24 11:49
Antall innlegg: 2290

Samler og frimerker, men håper for guds skyld jeg slipper og se de Norske med Euro på i min levertid :)
 
miamaria2009-10-24 15:46
Antall innlegg: 1002

siterer fra mitt forrige innlegg:
"har gått over til å samle på større papirstykker med statens trykk på"
her misforsto nok JamesO meg. jeg sikter til PENGER!
men selvsagt blir da også frimerkene i den nye verdien.
håper du lever lenge nok til å kunne glede deg over det, HanneH! :)


 
spurven2009-10-24 15:53
Antall innlegg: 103

Jeg har abonnert på førstedagsstemplede norske frimerker flere år. 4 store albummer fulle. Har det noen verdi??
 
HanneH2009-10-24 16:28
Antall innlegg: 2290

miamaria, skulle det skje i min tid blir det nok ingen glede ved det. Skal sørge for å heise flagget på halv stang :)
 
Snømannen2009-10-24 18:44
Antall innlegg: 1556

"hei søta vil du bli med opp på låven og se på frimerkesamlingen min."
Bygdefester ville aldri vært de samme uten frimerkesamlere.
 
miamaria2009-10-24 19:45
Antall innlegg: 1002

alt du ikke vet om bygdefester, snø...;)
 
JamesO - Ikke medlem lenger2009-12-20 19:50
Antall innlegg: 2649

Har nettopp gått til anskaffelse av 12 frimerker fra diverse land, der 9 av frimerkene er fra før 1860 og det eldste fra 1841.

Et spesielt samleområde for meg ser da ut til å bli rett og slett gamle frimerker.

Verdens første frimerke kom jo ut i England i 1840 og det første i Norge kom ut i 1855.
 
baltez - Ikke medlem lenger2009-12-20 20:03
Antall innlegg: 1398

Jeg ville bare si ifra at jeg har gått til anskaffelse av ny kortstokk (Blå med gule prikker, årgang 2003). Satser på det blir en del spilling med oldemor. Hun er musikkprodusent.
 
USA - Ikke medlem lenger2009-12-20 20:32
Antall innlegg: 1252

baltezgutten er i form ser jeg. Og frimerkesamlingen til JamesO når store høyder.

Tror nok frimerkene til JamesO går baltezgutten sin kortstokk en høy gang når det gjelder kroneverdi og samleverdi.
 
Moostar2009-12-20 21:36
Antall innlegg: 121

Å, si ikke det,USA. Har en grom stokk jeg har spilt og vunnet mye penger i poker med - og hva samleverdien angår : mye bra minner om gode kortspill samlet i minnet :)
 
medea - Ikke medlem lenger2009-12-20 22:58
Antall innlegg: 73

Gamle frimerker kan være helt verdiløse.
Kommer an på hvor bra de er (hele) og hvor sjeldne de er, - og ikke minst om de er satt i system av en filatelist.
 
baltez - Ikke medlem lenger2009-12-20 23:13
Antall innlegg: 1398

Rimelig sikker på at en hvilken som helst kortstokk har et vesentlig større potensiale for å gi meg glede enn et gammelt frimerke.
 
USA - Ikke medlem lenger2009-12-21 11:10
Antall innlegg: 1252

Hyggelig at du i allefall får glede av en kortstokk baltez.
 
JamesO - Ikke medlem lenger2009-12-29 15:27
Antall innlegg: 2649

Endelig

Verdens eldste frimerke er bestilt. 1840, England, One Penny, ett sort og hvitt frimerke.

Det knitrer i spenning og forventning i kroppen til dette mottas i posten.

Om noen hadde sagt til meg for to år siden at man skulle begynne å samle på frimerker igjen ville jeg neppe trodd noe særlig på dem, men nå er det følelser som spenning, ærefrykt, nostalgi, samlerlykke, truimf, kategorisering, orden og glede som kommer når frimerkekatalogene åpnes for gjennomsyn og innsetting av nye frimerker.

 
baltez - Ikke medlem lenger2009-12-30 01:45
Antall innlegg: 1398

For meg er det mer føleleser som: tvangsforestillinger, schizofreni, mindreverdighetskomplekse r, fritidsproblemer, AD/HD, tilbakeståenhet, mental forvirring, menneskefrykt og oppmerksomhetstrang som dukker opp her.
 
HanneH2009-12-30 02:17
Antall innlegg: 2290

Muligens det ville gått bedre om man hadde kunnet skue noe utenfor sin egen navle. Tror det hjelper i det store og hele jeg baltez, sikkert forsøket verd :)

OBS. Privat mening :)
 
Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?