Spillrom
Sjiraffen0
Krokodillen0
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede0
Mobilspill
Pågående8 857

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
liselotta2010-02-26 15:34
Antall innlegg: 564

Hemmelig og hemmelig fru blom.......

Forresten, det blir noe schizofrent over dette. JamesO = USA.

 
vegbjoer2010-02-26 18:28
Antall innlegg: 7

Vi som er intressert i frimerker synes tråden er intressant. Er det noen som gjør denne tråden "ulovlig" på forumet og sender den opp på 1. siden på forumet, er det alle usakelige kommentarer. Kom igjen, skjerp dere! Stå på James O.

 
grå - Ikke medlem lenger2010-02-26 22:42
Antall innlegg: 47

dette er en meget bra tråd. ser at frimerkeprisene i norge igjen har økt. når tror dere a-frimerkene er verdt over 10kr?
 
HanneH2010-02-27 13:34
Antall innlegg: 2290

Jeg kan ta en liten historie fra min tid som frimerkesamler.
Jeg begynte 6 år gammel og av den enkle grunn at jeg da hadde 3 eldre brødre som alle samlet frimerker, det var nesten ikke til å unngå at jeg og begynte. Da min eldste bror reiste nordover i militæret (han er 12 år eldre) fant jeg et lite posthornsfrimerke på 55 øre, gulbrunt på farge i bunnen av det klesskapet han hadde hatt, skjønte jo at det måtte være hans, men sto ikke i mot fristelsen og puttet det fint inn i min album. Sa aldri noe til noen om dette, jeg var vel 7 år da, men dårlig samvittighet hadde jeg i hele oppveksten, og fortalte min bror det først etter jeg fylte 30, han lo godt :)
Men kan legge til at det er det første og eneste jeg har "knabbet" i mitt liv. For jeg led mange kvaler i oppveksten kun på grunn av den lille papirbiten.
Jeg hadde også en bestefar som samlet, og når han døde var det kun min eldste bror og jeg av mine søsken som samlet. Så frimerkesamlingen ble delt slik at min bror fikk den norske samlingen i albumet og jeg fikk de utenlandske samt en del norske som han hadde løst utenom. De betyr mye for meg den dag i dag selv om det nå er 30 år siden han døde.
Men hvor min samling ender når jeg er borte, det er noe jeg har begynt å lure på :)
 
Harpo - Ikke medlem lenger2010-02-27 17:23
Antall innlegg: 30

Apropos ditt innlegg ,Hanne...Jeg var ivrig frimerkesamler da jeg var barn.Var i den heldige situasjon at jeg hadde en svoger som med jevne mellomrom frekventerte USSR(dette var i 60-og 70-åra)..og han sendte hyppige brev og kort "hjem". Siden dabbet min frimerkemani av..men da jeg ble kontaktlærer for en sjuende -klasse ,ga jeg bort deler av frimerkesamlingen til en godgutt i klassen min som samla frimerker.. Lurer også på hvor de fine frimerkene er blitt av..nå..Artig mimring uansett..
 
JamesO - Ikke medlem lenger2010-02-27 18:47
Antall innlegg: 2649

Veldig fin histore Hanne. Alle har sin historie om hvordan de begynte å samle frimerker. Min filatelihistorie begynte med at min far nærmest påprakket meg sine frimerkealbum fra egen barndom da jeg var i ca 10års alderen. Her var det flere fine gamle norske frimerker, men min far hadde limt inn frimerkene med papirlim eller noe slikt så de var umulig å fjerne fra papiret i frimerkealbumet. Min mor ertet så min far om dette og sa at dette var da ikke så veldig lurt, men min far unnskyldte seg med at det var andre verdier enn de rent økonomiske han hadde med frimerkesamlingen. vel, vel..

Da frimerkesamling startet blant folk på siste halvdel av 1800 tallet så var det vist vanlig å lime inn frimerkene på papiret . Dette med løsbare "matpapir"-hengsler kom seinere og så kom jo disse albumene med gjennomsiktige plastlommer, som er det undertegnede bruker nå. Foretrekker de tynne albumene med 16 sider og sorte sider.

Forøvrig har man nå sjekka opp med utgangspunkt i handlerkatalogen at alle posthornmerkene fra NK 35 Nk 84 og seinere posthornmerker har vannmerke. Muligens kan det være forskjellige typer vannmerke og f.eks. liggende eller stående vannmerke, men det har man ikke sjekka opp.

Prøvde å finne det posthornmerket på 55 øre som Hanne nevner , men fant det ikke i handlerkatalogen. Fant ingen posthormerker med verdien 55 øre i farten. Så ????

Nå prøver jeg å få noen slektninger av undertegnde i godt voksen alder til å samle på frimerker. Har lovet dem startpakke med flere hundre norske frimerker og katalogverdier på 1000 kr gratis .
 
HanneH2010-02-27 23:16
Antall innlegg: 2290

JamesO, det er mange år siden må du huske og minn hukommelse har begynt å svikte for lenge siden :)

Det var 55 øre og gulbrunt, men finner du et annet på den verdien så var det muligens ikke posthorn, dette må være fra slutten av 60 tallet :)
Men det var ett av den vanlige typen i serier med flere, det husker jeg sikkert. (tror jeg)

 
baltez - Ikke medlem lenger2010-02-27 23:40
Antall innlegg: 1398

Får å hjelpe filosofene her litt med dette uforklarige mysteriet, tipper jeg HanneH tenker på enten NK 612 eller NK 619, avhengig av hvilken detalj hun husker feil.
 
HanneH2010-02-28 01:40
Antall innlegg: 2290

Har sikkert en bok liggende en plass, frimerket står sikkert i albumet enda så skal få det sjekket, om ikke JamesO finenr ut av det :)
 
baltez - Ikke medlem lenger2010-02-28 01:43
Antall innlegg: 1398

Han finner sikkert ut av det, den gutten er jo rein, skjær intelligens.
 
vegbjoer2010-02-28 11:02
Antall innlegg: 7

Det var jo meget overraskende at Baltez samler frimerker...
 
JamesO - Ikke medlem lenger2010-03-10 01:47
Antall innlegg: 2649

Alle er velkomne som frimerkesamlere :-)

Alle som leser denne tråden fra begynnelse til start og leser mine innlegg får også oppleve hvordan folk flest på min alder utvikler seg som frimerkesamler.

Det var ikke mer enn ca 3 måneder siden man begynte å kjøpe frimerker på auskjon på internettet. I de siste ukene har jeg ervervet mange gamle norske frimerker via auksjon. Fant ut at auskjonsobjektene på QXL er mye billigere enn på Scanfil.

Videre kan man være heldig å få frimerker på auksjon til en veldig lav pris avhengig av hvor mange som byr på frimerkene. Når det er lagt ut mange auksjonsobjekter med auskjonsavsluning innenfor et kort tidsrom som noen få timer så er sannsynligheten større for å gjøre skikkelige røverkjøp.

F.eks. kan nevnes at man kjøpte et komplett serie av posthornskillingsmerkene NK 16-21 for 550 kr på en auksjon, og noen dager etterpå kjøpte man en kvalitetsmessig sammenlignbar og samme serie til bare 120 kr. Og her snakker vi om katalogverdier på ca 2500 kr per serie. Det virker vanlig at denne Nk 16-21 serien med feilfrie frimerker går for noe over 500 kr, men som sagt, man kan være heldig og gjøre skikkelige røverkjøp. Og det kan man f.eks. feire med en peanøttsjokolade eller noe annet. Supert.

Videre må det fortelles at undertegnede har blitt særlig glad i et spesielt frimerke..... Og det er NK 2. , 2 skillingsmerket fra 1856/57. Synes dette er et meget vakkert og pent frimerke. Fin gulfarge med portrett av Kong Oscar. Og så er det så mange fine stempler. Nå eier jeg 3 stk av NK 2 ( Og 3 stk av NK 1).

I dag var man nære på å skaffe seg enda et NK 2, men den andre auksjonsdeltakeren som var like ivrig som meg på dette frimerket brukte mitt eget triks mot meg. dvs han bydde lite på frimerket i de dagene auskjonen pågikk og kom som en rakett de siste minuttene av ausjonen, der undertegnede lenet seg rolig tilbake i stolen og regnet med å sikre seg frimerket , så ble man altså offer for egen auskjonstaktikk denne gang.

Så har man også gått til anskaffelse av NK 35, som er et ultramarin 5-øres posthornmerke. Katalogverdi stemplet som jeg kjøpte er 650 kr, fikk merket for lave 100 kr. Katalogverdien for dette merket postfriskt og ustemplet er 100.000 kr, så dette er et av de aller mest sjeldne norske frimerkene i ustemplet versjon.

 
Jerry1 - Ikke medlem lenger2010-04-05 15:47
Antall innlegg: 710

Ja det stemmer, min gode slektning snakka sant, han har en egen tråd om frimerker her.

Han har kjøpt enormt mye frimerker i det siste. Verdens eldste frimerke og Norges eldste osv..
 
USA - Ikke medlem lenger2010-04-06 12:20
Antall innlegg: 1252

Ja frimerkesamling kan sikkert være lærerikt og interessant.
 
JamesO - Ikke medlem lenger2010-06-01 18:51
Antall innlegg: 2649

Javisst. Min frimerkesamling har utviklet seg. Nå har jeg 8 stk NK1, 6 stk NK2 for å nevne noe. (NK1 er norges eldste frimerke og fra 1855)

Har oppdaget at man er mest interessert i brukte frimerker og for meg gjør det ingenting om de ikke er perfekte av utseende, det gir bare frimerkene mere sjarm og personlighet og videre så er frimerker med såkalte "feil" mye billigere å kjøpe på auksjon.

Videre har man etterhvert funnet det litt morsomt å sortere disse posthornfrimerkene ved å bruke den såkalte posthornnøkkelen på nettet.

Men i det siste har man ikke brukt så særlig med tid på frimerker.

For en stund tilbake skaffet jeg meg også NK 35 som er et ultramarint 5 øres posthornfrimerke dette har en katalogverdi på 650 kr og kjøpte det for 120 kr på auksjon.

Har nylig skaffet meg NK 36 som er et rosa 10-øres posthornfrimerke. katalogverdien er 400 kr, men fikk det for 70 på auksjon.

Ellers liker jeg godt disse skillingposthornfrimerken e fra 1872/75, dvs. NK 16-21. Har i alt 42 stk av disse.
 
JamesO - Ikke medlem lenger2010-07-01 10:45
Antall innlegg: 2649

For noen dager siden fant jeg det lurest å plassere 2 stk verdens eldste (one penny black) + 3 stk Norges eldste (4 skilling blå med løve) + noen andre gamle verdifulle merker i min bankboks i bankens bankbokssystem.

I det siste har man kjøpt svært lite med frimerker da samlingen er blitt bra.

Har blant annet sendt noen gamle frimerker til slektninger.

Har ca 60 posthornfrimerker ennå usorterte. Mye annet å gjøre frimerkene får vente.
 
vegbjoer2010-07-01 18:21
Antall innlegg: 7

Hvor mye penger har du brukt på frimerker og samler du med tanke på at det er investering?
 
JamesO - Ikke medlem lenger2010-07-01 18:38
Antall innlegg: 2649

Hei !

Ca 40.000 kr har jeg brukt, og jeg samler fordi det er lærerikt, historisk- og geografisk interessant og gir noe utløp for mitt behov for å ordne og systematisere. Og særlig i starten av grunner nevnt i det aller første innlegget i denne tråden.

Samtidig er dette jo en slags investering, men begrepet investering har aldri vært noen årsak til at jeg begynte å samle.
 
JamesO - Ikke medlem lenger2010-07-01 20:08
Antall innlegg: 2649

Har lyst å tilføye at egentlig så har man jo ikke brukt opp disse pengene til frimerkeinvisteringen fordi frimerkene lett kan selges igjen, og dette er jo en fordel med filateli.
 
mannmann2010-07-29 13:01
Antall innlegg: 14

Frimerker er moro! Jeg har samtlige førstedagsstempler fra de siste 20 år og en del helvetia-merker. De er fine :)
 
Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?