Spillrom
Sjiraffen13
Krokodillen2
Elefanten
Turneringsrom
0
Innloggede15
Mobilspill
Pågående9 033

Forumkategorier

Brukere Innlegg  
trymare2021-03-12 18:11
Antall innlegg: 871

Aran har en lang vei å gå når det kommer til refleksjon og kildekritikk. Nok en gang refererer han til en høyreradikal, konspirasjonsteoretisk politiker. I Arans verden, er det sånn at så lenge noen er kritisk til vaksine, så er de eksperter med gullstandard. Hans troverdighet hadde nok økt et lite hakk, om han evnet å se begge sider av samme sak.

Et lite råd til Aran, og andre folk som har store problemer med kildekritikk, og som bør lære seg å se to sider av samme sak.

Teksten er limt inn fra en artikkel, som tilbakeviser flere av påstandene til denne "velutdannede eksperten på mikorbiologi".

www.thejournal.ie/de...9- Jan2021/

Les og lær:

STOP, THINK AND CHECK

Look at where it’s coming from. Is it someone you know? Do they have a source for the information (e.g. the HSE website) or are they just saying that the information comes from someone they know? A lot of the false news being spread right now is from people claiming that messages from ‘a friend’ of theirs. Have a look yourself – do a quick Google search and see if the information is being reported elsewhere.

Secondly, get the whole story, not just a headline. A lot of these messages have got vague information (“all the doctors at this hospital are panicking”) and don’t mention specific details. This is often – but not always a sign – that it may not be accurate.

Finally, see how you feel after reading it. A lot of these false messages are designed to make people feel panicked. They’re deliberately manipulating your feelings to make you more likely to share it. If you feel panicked after reading something, check it out and see if it really is true.
 
Cygnus2021-03-12 18:36
Antall innlegg: 44845

Bra, Trymare - men tro ikke at Aran vil høre på deg. Han kommer nesten helt sikkert til å si at han ‘bare vil belyse alle sider’. :)
Best vi lar Aran få ha denne tråden alene, tror jeg.
 
TrixiBell - Ikke medlem lenger2021-03-12 19:25
Antall innlegg: 188

Ser at alt om Covid kan diskuteres i tråden.

Så da spør jeg; har du tillit til regjeringens arbeid/beslutninger osv i forbindelse med pandemien?
Folkehelseinstituttet?
Helsedirektoratet?
 
auau2021-03-12 19:43
Antall innlegg: 37985

Jeg mener myndighetene gjør sitt ytterste under pandemien. Hjertesukk: Bare vi alle kunne være lojale og følge anvisningene til punkt og prikke.
 
Vannmann2021-03-12 19:56
Antall innlegg: 357

At de gjør sitt ytterste er det vel ingen tvil om. Det er vel bare portforbud igjen som ikke har vært innført.
Men, om de strenge og omfattende tiltakene har vært riktige er jeg mer usikker på.

Vi utbetaler statlige bidrag til begravelsesbransjen for tapte inntekter p.g.a. underdødelighet, mens tallene for psykiske lidelser, barne- og konemishandling, m.m. skyter i været som følge av nedstengingene og islolasjonen den medfører.

Jeg skjønner hjertesukket ditt, auau. Men, jeg er redd det er totalt urealistisk så lenge vi i likhet med våre naboland har så mange og store miljøer som driter loddrett i hva myndighetene sier.
 
Cygnus2021-03-12 21:03
Antall innlegg: 44845

Ja, enig Vannmann. Når det gjelder ‘utelivssmitte’ leder Grünerløkka og Frogner stort - litt egoistisk, synes jeg, selv om jeg jo forstår trangen til festing.
 
TrixiBell - Ikke medlem lenger2021-03-12 22:15
Antall innlegg: 188

Selvsagt er det provoserende med disse som ikke bryr seg og som kjører sitt eget løp uten tanke for konsekvenser.

Hvilke tiltak er du usikker på om har vært riktige, Vannmann?
 
Chiraff2021-03-13 17:25
Antall innlegg: 15865

«Tidligere lørdag (13.04) ble det kjent at tre helsearbeiderne er innlagt med blodpropp, kort tid etter at de fikk AstraZeneca-vaksinen»

Hvis dette har en sammenheng, vil jeg faktisk ikke ha AstraZenica (man får vel ikke lov til å velge vaksine?)
 
Aran - Ikke medlem lenger2021-03-13 18:42
Antall innlegg: 6062

Nok en gang kommer Trymare med påstander om at jeg viser til tekst fra høyreradikal politiker . Jeg bare lurer på hvem denne høyreradikale politikeren er. (Har ikke orket å sjekke så nøye, jeg bare så på mine siste innlegg og finner ingen politikerlink, verken venstreradikal eller høyreradikal)

Kan ikke skjønne at det skal ha noen hensikt å blande politikk inn i vaksinedebatten.

Jeg ber så spillvertene ta tak i dette at Trymare gang på gang prøver å linke meg til høyreradikal politikk. Det er jo helt håpløst. Denne enorme trangen Trmare har til å forsøke sette meg i en høyreradikal bås. :D

Satt for øvrig i går og tenkte på om jeg burde stemme Rødt ved valget, men pga at en del av politikken til Rødt er så lite virkelighetsbasert, så holder jeg meg til Senterpartiet.

Og ved forrige valg stemte jeg faktisk Høyre... den gang var jeg skikkelig høyreradikal altså ..
 
Aran - Ikke medlem lenger2021-03-13 19:00
Antall innlegg: 6062

Ja i det siste har det vært en del info i media om alvorlige bivirkninger av AstraZeneca-vaksinen. (Og dette er kun bivirkninger på kort sikt. Flere eksperter mener bivirkninger på lang sikt kan være mye verre)

Sitat:
– Legemiddelverket og FHI ble fredag orientert om et uventet dødsfall av hjerneblødning i Tynset, sier overlege Sigurd Hortemo i Legemiddelverket.

Legemiddelverket sier at de foreløpig ikke kan fastslå at dødsfallet og de ytterligere tre tilfellene av blodpropp skyldes vaksineringen.

De tre personene som er innlagt på sykehus med blodpropp er alle unge, og under 50 år. Disse får nå behandling på sykehus.


www.tv2.no/nyheter/138854 68/
 
Cygnus2021-03-13 21:43
Antall innlegg: 44845

Men det er millioner i andre land som har fått denne vaksinen(UK, Canada f eks) uten slike tilfeller som disse her i Skandinavia. Merkelig.
 
Aran - Ikke medlem lenger2021-03-13 21:57
Antall innlegg: 6062

Vel. kanskje dette med innrapportering er en faktor som har betydning.

Selv i Norge er vel de færreste klar over at de kan innrapportere bivirkninger av medisiner via eget skjema i Altinn.no
 
Cygnus2021-03-13 22:06
Antall innlegg: 44845

Aran: Hva får deg til å tro at en ikke har innrapportering i land som Storbritannia og Canada?
 
Aran - Ikke medlem lenger2021-03-13 22:18
Antall innlegg: 6062

De har selvfølgelig innrapportering i stb og c, men kanskje ikke innrapporteringen er like god

innrapporteringer i Norge til nå:

www.abcnyheter.no/ny...pI IBxi7DwQ
 
trymare2021-03-13 22:45
Antall innlegg: 871

Aran, jeg refererer til youtube-videoen din, med Dolores Cahill. At du ikke vet hvem denne høyreradikale politikeren, viser bare at du ikke har undersøkt kildens troverdighet. Siden du selv ikke undersøker kildene dine, og faktasjekker påstander, har jeg gjort det for deg.

www.irishfreedom.ie/...es -cahill/

Her er altså en annen artikkel, som tilbakeviser svært mange påstander som ble sagt i videoen. Påstandene er falske og misvisende.

www.thejournal.ie/de...9- Jan2021/

For all del, at en politiker er høyreradikal er ikke det verste. Jeg bare misliker når folk tror blindt på falsk informasjon, og sprer dette videre. Anbefaler Aran og eventuelt andre til å lese artikkelen til The Journal. Her blir påstandene i Arans youtube-video tilbakevist som løgn, i tillegg kommer en del gode tips til kildekritikk. Håper bidrag i denne tråden fremover blir mer faktabaserte :)





 
CaB2021-03-13 22:50
Antall innlegg: 2926

Astra Zeneca skriver i en pressemelding at det "Ikke forhøyet risiko for blodpropp etter at 17 millioner vaksinedoser er gitt". www.aftenposten.no/n...-m illioner


Men det har vært et dødsfall i Danmark og andre europeiske land som kan ha sammenheng med vaksinen, selv om man ikke er sikre enda.
www.fhi.no/nyheter/2...-p a-pause/
www.fhi.no/nyheter/2...bl odpropp/


Har ingen planer om å spekulere i hvorfor blodpropp og lave blodplateverdier har oppstått hos en del som er vaksinert med vaksinen fra Astra Zeneca.
 
Aran - Ikke medlem lenger2021-03-13 23:06
Antall innlegg: 6062

Trymare: Tar meg ikke tid til å lese nøye på det som står i denne teksten om tilbakevisninger av Dolores C sine påstander. Men. Generelt gjelder: Selvsagt vil slike påstander bli tilbakevist av både nasjonale helsemyndigheter og legemiddelfirmaene. Trodde du virkelig at jeg ikke skjønte det ??? Hva annet kan nasjonale helsemyndigheter gjøre ?

Poenget er at Dolores C skulle man tro i utgangspunktet er en person som skulle kunne vite en del hva hun snakker om. Og slike personer er verdt å lytte til. Og om Dolores C ikke har eller har rett eller til dels rett i sine påstander kan bare fremtiden vise.

Et viktig poeng er at man kan være kritisk og ikke bare godta sånn uten videre det helsemyndighetene står for til et hvert tidspunkt. For det er når man stiller spørsmål ved ting at fremgang skjer best.

Og historien viser oss at nasjonale helsemyndigheter endrer mening om ting ganske ofte.


 
Cygnus2021-03-13 23:43
Antall innlegg: 44845

Det er vel ikke Trymare som lenker deg til høyreradikale kilder - det er jo du selv som gjør det når du stadig vekk leter frem linker til alt-right kilder. I allefall er det ikke politikken til denne damen som er viktig, men at hun har påstått ting uten basis i forskning om covid. Hun har derfor blitt sparket fra vitenskaoelige komiteer hun var medlem i. Kanskje du ønsker at spillvertene skal ‘ta’ disse også, ikke bare Trymare! En som er bærer av vitenskspelig kompetanse bør muligens sjekke sine kilder? Forøvrig lurer jeg på hvordan du finner alle disse - leter du etter dem bevisst?
 
Aran - Ikke medlem lenger2021-03-13 23:52
Antall innlegg: 6062

C: At hun har blitt sparket fra vitenskapelige komiteer, behøver nødvendigvis ikke bety at hun tar feil i noen av sine påstander. Det betyr gjerne bare at hun står på sitt og det hun har selv funnet ut og ikke lar seg presse ut fra det vitenskapelige sporet .

Dessuten bruker jeg ikke mye tid på dette og sjekker aldri nøye bakgrunnen til folk som uttaler seg. Så lenge jeg i farta oppfatter at dette er det vitenskapelig nivå over så er det greit for meg.

Stort sett finner jeg mine liker til vitenskapsfolk fra fb-venner sin posting.

Jeg bryr meg lite om hvilken politisk tilhøring en kilde har så lenge det som står der virker fornuftig.

Det er du cygnus som har svære fordommer mot den ene politiske siden.





 
Aran - Ikke medlem lenger2021-03-14 00:02
Antall innlegg: 6062

Og er Dolores C høyreradikal ??? Kom gjerne med link på dette.

Helt utrolig at jeg bruker tid på å diskutere på dette nivået.
 
Viser siden: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Innlogging
Logg inn
Ordspill.no er gratis!
Vil du bli medlem?