Spillrom
Sjiraffen | 0 |
Krokodillen | 0 |
Elefanten Turneringsrom | 0 |
Innloggede | 0 |
Mobilspill
Pågående | 8 732 |
Forumkategorier
Brukere | Innlegg | |
---|---|---|
Chiraff | 2025-05-03 20:55 | |
![]() | At det var viktig for meg å gi mine stemmer til Kim Wigaard i Stjernekamp på NRK! | |
Glory | 2025-05-05 02:15 | |
![]() | At det i grunn er altfor få spiller på Ordspill. Det går i de samme spillerne om og om igjen. Hyggelig, i og for seg det, men kunne vært spennende med litt nytt blod. | |
auau | 2025-05-08 15:49 | |
![]() | Ikke nettopp funnet ut, men jeg tillater meg å skrive ned minnet jeg har fra 80 år tilbake. Ikke mange av dere opplevde 8 mai 1945, antar jeg I fjellbygda der jeg voks opp, 850 moh, var det lite tyskere å se under krigen. Men mangel på klær, sko og diverse matvarer merket vi. Blendingsgardiner, i vårt hjem hadde vi ikke strøm, og parafin og stearinlys var absolutt mangelvare. Så videre lys fra kjøkkenvinduet vårt ville neppe vært svært synlig, hverken til sjenanse eller veiledning. Men påbud var påbud. Om morgenen 8.mai kom far og vekket meg. Under armen bar han radioen vår og fortalte at nå var det fred. Radioen var ganske ny den gangen vi fikk beskjed om at den skulle leveres inn. Jeg var inderlig lei meg for radioen, den var til stor glede for oss alle. Jeg husker den lå innpakket i den pappesken den kom i, der den ble surret fast på kjelken for å leveres etter ordre. Men det jeg ikke visste, var at far hadde lagt vår gamle radio i esken. En eldgammel radiomottager der vi måtte ha øreklokker for å høre noe. Mens nyradioen ble lagret på stalltrevet og lyttet til under hele krigen. Far hadde slått opp Europakartet uti kammerset, som også var hans kontor. Og frontgrensen ble markert med fargede stifter ettersom nyhetene nådde den avsides grenda vår. Seinere på dagen 8. mai fikk vi beskjed (hadde telefon!) at det skulle være samling og festmarkering frammi bygda. Jeg fram bunaden min, sko var det verre med, men jeg var innpå kottet og fant et par hvite sandaler etter en av søstrene mine. Ikke det mest praktiske skotøyet å gå sju kilometer i vårløysinga med, jeg husker jeg var ganske våt på beina da jeg kom fram. Men flagg hadde vi og jubel ble det. En underlig følelse av glede og frihet, tyskerne skulle ikke bestemme over oss meire. i dag har jeg heist flagget i vårt frie Norge, jeg er takknemlig over at vi lever i det fineste landet i verden. Og i dag står i hvert fall ikke "..flaggstangen naken, blant Eidsvolls grønnende trær..". Men vi veit alle "hva frihet" er. Spesielt vi som har opplevd okkupasjon. | |
Kanarifuglen | 2025-05-08 20:30 | |
![]() | Det var fint å lese auau. Jeg har tenkt på mine foreldre i dag. Min far som var ute under hele krigen, og min mor som prata ganske mye om tyskerne og frigjøringa. Ja, vi må aldri glemme. | |
Spar - Administrator | 2025-05-08 21:00 | |
![]() | Ja, veldig fint innlegg, auau. Viktig å lytte til stemmene som har opplevd okkupasjonen. | |
Chiraff | 2025-05-10 21:53 | |
![]() | Det var et gripende innlegg, auau. Det gjør et uslettelig inntrykk å lese om hverdagene du opplevet. JA, vi er så ultraheldige at vi får leve i «verdens beste land!!» Min far var en av «gutta på skauen» og satt innesperret på Grini til 8. mai. | |
auau | 2025-05-10 22:35 | |
![]() | Takk for hyggelige kommentarer. Jeg kunne skrevet masse om alt som skjedde i hjemmet vårt fra aprildagene 1940 og framover. Norsk skitropp som kom sultne og utslitte fra slaget ved Segelstadbrua i Gausdal for å komme seg til Kvamsporten hvor de visste et nytt, stort slag ville komme, engelske soldater som hadde sluppet levende unna slaget ved Kvamsporten, tenkte seg på ski gjennom Jotunheimen i håp om å komme til en båt som kunne frakte dem til England. Mat fikk de hos oss så lenge vi hadde igjen noe. De få norske flyene ble stasjonert en km fra hjemmet vårt og far ble orientert av kapteinen at vi måtte være forberedt på å rømme dersom tyskerne oppdaget flyene. Da var det far spurte meg, ni år gammel, hva jeg ville ha med om vi måtte flytte til en skogskoie. veiløst og langt fra folk Jeg tenkte meg ikke lenge om: "Katta og kortstokken," var svaret han fikk. Gjett om jeg fikk høre det oppgjennom årene. | |
Kanarifuglen | 2025-05-11 15:28 | |
![]() | Lag en ny tråd auau. Kan noe sånt som: Krigen og gamle dager- være passende tittel? Jeg er født 21 år etter krigen; men har på mange måter med meg historien gjennom mine foreldre. OG, vi har vel, de fleste av oss, fått en liten følelse nå av å få krig tettere på. Krig i Europa, Ukraina, føles ganske nær. Jeg er ikke personlig bekymra. Men, man tenker jo på "verst tenkelig senario" av og til. Arnulf Øverlands dikt: Du må ikke sove! Nei, vi må ikke tro at det aldri kan skje igjen. | |
Spar - Administrator | 2025-05-17 20:14 | |
![]() | Funnet ut: Varmeste 17. mai noensinne, tror jeg. Puh :-) | |
Chiraff | 2025-05-17 20:48 | |
![]() | At kjøring av bobilen vår fra Luxembourg til Coesfeld i Tyskland ikke byr på høy 17.mai-følelse. | |
auau | 2025-05-18 10:41 | |
![]() | Velkommen tilbake til gamle Norge! | |
Chiraff | 2025-05-18 20:23 | |
![]() | 1000takk, auau. Er nå 140km fra Danmark og 1050km fra heimen i Nårje | |