Spillrom
| Sjiraffen | 1 |
| Krokodillen | 0 |
| Elefanten Turneringsrom | 0 |
| Innloggede | 1 |
Mobilspill
| Pågående | 8 251 |
Forumkategorier
| Brukere | Innlegg | |
|---|---|---|
| Pizza-5 | 2026-04-03 18:40 | |
![]() | God Påske. Men for Jesus var det en tøff dag: Hendelsene på Langfredag (ifølge Bibelen):Tidlig morgen: Jesus ble ført til Pontius Pilatus (den romerske guvernøren) for å bli dømt. Pilatus dømming: Jesus ble dømt til døden ved korsfestelse, til tross for at Pilatus ikke fant ham skyldig i noe som fortjente døden. Pisking: Jesus ble brutalt pisket (flagellert) av romerske soldater. Tornekrone: Soldatene satte en krone av torner på hodet hans og hånet ham som «jødenes konge». Korsbæring: Jesus ble tvunget til å bære sitt eget kors gjennom gatene i Jerusalem mot Golgata (stedet som betyr «Hodeskallestedet»). Korsfestelse: Klokken ca. 9 om morgenen ble Jesus naglet til korset sammen med to røvere. De syv ordene fra korset: Jesus sa flere kjente setninger mens han hang på korset, blant annet «Far, tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør» og «Det er fullbrakt». Mørke over landet: Fra kl. 12 til kl. 15 ble det mørkt over hele landet. Døden: Klokken 15 (den niende time) døde Jesus på korset. Jordskjelv og tempelbrudd: Ifølge Matteus skjedde det et jordskjelv, og forhenget i tempelet revnet i to. Kroppen tas ned: Samme kveld (fordi jødisk sabbat startet etter solnedgang) tok Josef fra Arimatea og Nikodemus ned Jesu legeme fra korset. Gravlegging: Jesus ble lagt i en ny grav som tilhørte Josef fra Arimatea, og det ble rullet en stor stein foran inngangen. | |
| Kanarifuglen | 2026-04-03 19:17 | |
![]() | Hehe- et veldig langt innlegg! På en veldig lang dag, for Jesus. Jeg tenker på det som et eventyr. Likte godt kristendomsundervisninga på skolen. Mye på grunn av en sympatisk lærer. Men å tro på det? "Mye mellom himmel og jord", sier man. Det jeg har mest sans for er at Jesus var håndverker! Som meg. Hurra for Jesus! | |
| ymsami | 2026-04-04 10:37 | |
![]() | Har funnet ut at Jesus døde på en pel/på gresk en staurus...en opatstående vanlig stokk.. | |
| bladfyken - Administrator | 2026-04-07 16:10 | |
![]() | @Pizza-5: Seier du at Jesus piska seg sjølv på langfredag? Dét er i så fall heilt ny teori! Kan hende han spikra seg sjølv fast til krossen/pælen òg? ;-) (Flagellantisme/ flagellasjon (jf. høvesvis Naob og Snl) er religiøs *sjølv*pisking, eventuelt religiøs pisking som ein har fått andre til å utføre mot seg.) | |
| Pizza-5 | 2026-04-07 18:17 | |
![]() | Går ikke inn i en diskusjon om det der. Teksten er basert på info lest på internett fra kilder som regnes som pålitelige. | |
| bladfyken - Administrator | 2026-04-09 16:10 | |
![]() | @Pizza-5: "Kilder som regnes som pålitelige"? Men du vil ikkje opplyse om kjeldene dine? Eg trur i alle fall vi trygt kan rekne mine kjelder, som eg har oppgitt, som pålitelege. Om du meiner du har meir pålitelege kjelder til definisjon av "flagellering" enn Norsk Akademisk Ordbok og Store Norske Leksikon, så vil eg gjerne høyre om dei og sjekke dei ut. | |
| Kanarifuglen | 2026-04-09 18:30 | |
![]() | Alt sånt med Jesus og Gjengen er litt artig. Flagellering er et artig ord som jeg ikke har hørt før nå. Litt vanskelig å legge her på Ordspill. Litt langt. Skrev Flagellering på mobilen, da kom det: Flagellering er rituell pisking av egen eller andres kropp, ofte som en form for botgjøring, straff eller religiøs selvpisking for å sone synder. Jaha. | |
| Kanarifuglen | 2026-04-09 20:34 | |
![]() | Hæ? Jeg har lest gjennom Pizza sitt innlegg. Der står det at han ble piska av romerske soldater. Står det noe der om at han piska seg selv? Jeg finner det ikke. | |
| bladfyken - Administrator | 2026-04-13 12:10 | |
![]() | @Kanarifuglen: Pizza-5 skreiv: "Jesus ble brutalt pisket (flagellert) av romerske soldater". Flagellering betyr religiøs sjølvpisking – altså ikkje pisking som straff, som er det Jesus blei / skal ha blitt utsett for. | |
| Kanarifuglen | 2026-04-13 17:41 | |
![]() | Men det står straff også. Som jeg skrev i innlegget foran. Gjorde bare et enkelt søk, og fikk opp det som er skrevet i innlegget mitt. Og der står det vitterlig at det OGSÅ kan være ren STRAFF. Altså ikke "bare" botgjøring eller religiøs selvpisking. | |
| Kanarifuglen | 2026-04-13 17:51 | |
![]() | Fikk det frem på Al-oversikt. Om det kan ha noen betydning. Sjekk. Kanskje det som står der ikke er riktig. Jeg leser ikke Bibelen...! Hm. Vel, da fant jeg ut at det er noen her som har mer interesse for dette. Så da stopper jeg nok her i denne tråden. Så den ikke blir "okkupert". | |
| bladfyken - Administrator | 2026-04-14 16:36 | |
![]() | @Kanarifuglen: Stol aldri på KI utan å sjekke og vurdere primærkjelda. ;-) Men svaret inneheld i alle fall eit vesentleg moment: Flagellering dreier seg om *rituell* pisking, ikkje pisking som juridisk straff for ulike lovbrott. | |
| auau | 2026-04-26 10:52 | |
![]() | Føler meg faktisk litt snytt, fordi jeg ikke merket en døyt til dagens jordskjelv. Episenteret var ved Neskollen, sies det, jeg bor i Follo-området. | |
| Kanarifuglen | 2026-04-26 20:03 | |
![]() | Jorden skjelver! Bare bittelitt. Trodde vaskemaskinen i første etasje hadde fått en litt annen oppførsel. Eller at de store båtene som går her i Drammensfjorden hørtes annerledes ut. Men neida, det var moder jord som ga oss et lite skjelv! Verre var det for korrespondent Anders Tvegård ! Godt det gikk bra med ham. | |
| Pizza-5 | 2026-05-01 17:43 | |
![]() | Nytt navn på politiske partier 😊: Frp blir P-LDS (populisme - lur de syke (til å stemme på oss)) AP blir GA (Grønne akademikere) H blir FALMS (Følg Ap`s (politiske program) med litt mindre skatt) Rødt blir TDR (Ta de rike) Krf blir BOA (Bibelen over alt) SV blir KAM (kontrollstyr alle mennesker | |
| Pizza-5 | 2026-05-01 17:44 | |
![]() | Nytt navn på politiske partier :D Frp blir P-LDS (populisme - lur de syke (til å stemme på oss)) AP blir GA (Grønne akademikere) H blir FALMS (Følg Ap`s (politiske program) med litt mindre skatt) Rødt blir TDR (Ta de rike) Krf blir BOA (Bibelen over alt) SV blir KAM (kontrollstyr alle mennesker | |
| Spar - Administrator | 2026-05-11 21:58 | |
![]() | At jeg ønsker meg panikkspill uten tilleggstid. Ska det vær, så ska det vær ;-) | |